DFDS bestiller ny fragtfærge i Kina
DFDS annoncerede torsdag, at rederiet har yderligere én bestilt en fragtfærge (ro-ro) hos det kinesiske skibsværft i Jinling. Der er tale om udnyttelse af en option, som rederiet har opnået ved bestillingen af tidligere færger fra samme skibsværft.
Fragtfærgen er tilsvarende til de fem tidligere bestilte fragtfærger og er ligeledes designet til at transportere 6.700 lanemeter fragt svarende til omkring 450 trailere. Den store fragtkapacitet reducerer enhedsomkostninger samt miljøpåvirkningen pr. transporteret enhed.
»De nye færger vil bidrage til, at vores kunder kan øge deres forretninger og styrke DFDS' operationelle effektivitet i rutenetværket i Nordeuropa og Middelhavet. De nye færger vil blive anvendt i rutenetværket afhængigt af kundernes kapacitetsefterspørgsel. De første to nye færger forventes modtaget i begyndelsen af næste år, den tredje og fjerde i anden halvdel af 2019 og de sidste to i første halvdel af 2020,« skriver rederiet i en pressemeddelelse.
DFDS overtog i juni det tyrkiske rederi UN Ro-Ro – en handel, der har givet DFDS et reelt fodfæste i Middelhavet. Siden er Tyrkiets økonomi blevet svækket dramatisk og landet er reelt landet i en handelskrig med USA.
Når DFDS nu har valgt at udnytte optionen på endnu en ro-ro-færge viser, at rederiet har en stærk tror på fremtidig fragtvækst.
Flådefornyelse
DFDS' flådefornyelsesprogram omfatter også to kombinerede fragt- og passagerfærger (ro-pax), der skal leveres i 2021 til anvendelse i det baltiske runenetværk. For at forøge fragtkapaciteten er to ro-ro færger planlagt til forlængelse, derudover vil et chartret kombineret fragt- og passagerfærge (ro-pax) blive leveret i 2021 til ruterne på Den Engelske Kanal.