Kold levering fra Jøma
Jøma Lift Teknik har fragtet en Genie S45 Trax-larvebåndslift fra Kolding direkte til den grønlandske indlandsis med hjælp fra blandt andet et militærfly.
Den kolde levering fandt sted på baggrund af en ordre fra det amerikanske firma CH2M Polar Field Service, der ønskede at få leveret liften til selskabets beboelsesbygning til forskere på Summit Camp, der ligger midt på indlandsisen.
Liften blev leveret på havnen i Kangerlussuaq, hvor lufthavnen var stor nok til militærflyet, en Hercules C-130. Derfra blev liften fløjet 850 km ind på indlandsisen. Normale fragtfly kunne ikke rumme den store lift, der måler 2,5 meter i bredden, 2,6 meter i højden og 8,5 meter i længden og vejer 7950 kg.
- Den beboelsesbygning, de har i dag, består af en gruppe containere og ligger direkte på isen. Det giver beboerne nogle problemer i hverdagen. Hen over sommeren synker midten af bygningen, da den megen sol opvarmer bygningsdelen og får isen til at smelte en smule. Det bevirker, at de ikke kan åbne og lukke dørene i bygningen, fortæller Jørgen Martinsen, direktør i Jøma.
Motor måtte udskiftes
Motoren på Genie-liften måtte desuden udskiftes, for at liften kunne klare udfordringerne. Den skal kunne køre i et temperaturområde fra minus 40 til plus 20 grader, så det har krævet en del ombygning af maskinen. Ud over dette så ligger stationen 3350 meter over havet, og det bevirker, at luften er meget tynd, og motoren mister derfor cirka 30 procent af sin effekt, lyder det.
- For at imødekomme de krav, kunden havde, var vi nødt til at opgradere motoren fra Deutz til en større. Vi har udskiftet den originale trecylindrede motor på 48 hestekræfter med en ny firecylindret turbomotor på 74 hestekræfter af samme mærke. Og så er hydraulikolien udskiftet med en olietype, der er beregnet til at køre i ekstrem kulde, ligesom hydraulikslangerne er godkendt til at arbejde i minus 40 grader, siger Jørgen Martinsen.