23948sdkhjf

FDL: Vejdirektoratet på vildspor

Brancheorganisation efterlyser bedre rastepladsforhold.

Brancheorganisationen FDL, der repræsentere en andel af de danske lastbilvognmænd, tilslutter dig den skarpe kritik af nedgraderingen af halvdelen af rastepladserne langs statsvejnettet. Det betyder, at toiletter, skraldespande, bænke og borde sløjfes fra rastepladserne.

»Man kan, med rette, stille et meget stort spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet overhovedet ved, hvor belastede vore rastepladser er. Derfor efterlyser FDL nytænkning i form af eksempelvis en app, der kan anvise pladser,« skriver FDL, der blandt andet opfordrer myndigheden til at tjekke, hvor mange parkerede lastvogne, der gæster rastepladserne i nattetimerne.

»Vejdirektoratet burde tvinges til natlige observationer rundt om på de danske rastepladser. For det nytter jo Intet at trille ind på pladserne op ad dagen.«

- Det er en hån, og et direkte slag i ansigtet, på vognmandsbranchen, og det er relevant at spørge, hvor transportminister Ole Birk Olesen står i dettespil, lyder det fra Jens Groot, kontorleder i FDL.

- Der er oven i nye restriktioner på vej for særtransporterne, og det vil både fordyre, og vanskeliggøre, en ordentlig planlægning for bl. a. vindmølle-transportører. Færre rastepladser vil også gøre det hele langt mere kompliceret at finde en rasteplads i aften- og nattetimerne. Der findes efterhånden kun toiletmuligheder på de private tankstationer, idet langt de fleste kommuner har fjernet de runde grønne glasfiber toiletter langs landevejene. Og nu vil Vejdirektoratet så fjerne halvdelen af de tilbageværende toiletter og affaldsbeholdere. Mon det er meningen, vi fremtidigt skal forrette vores nødtørst bag en busk, siger Jens Groot.

Han efterlyser respons fra transportministeren.

- Det må snart være tid til vores transportministeren kommer ud af busken, siger Jens Groot, og fortsætter:

- I Danmark har vi efterhånden så lavt et serviceniveau over for den mobile del af befolkningen. Der pendles som aldrig før, antallet af erhvervsbiler har aldrig været højere og så vil Vejdirektoratet skære ned på de sociale faciliteter langs deres del af vejnettet.

Han opfordrer Vejdirektoratet til lige at vende skråen, og tænkte i en mere service betonet retning? Direktoratet har jo døgnbemandede vagtcentraler, og en masse overvågning. De kunne nemt lavede en APP, som kunne anvise parkerings-muligheder, naturligvis også for lastbiler. Hvis direktoratet samtidigt oprettede en hotlinie man kan ringe til, når parkeringspladsen er fyldt op, og chaufføren skal holde pause eller hvil, og det ikke er muligt på den valgte P-plads. Med alle de elektroniske muligheder Vejdirektoratet råder over, må det være en nem sag at anvise nærmeste mulige parkeringsplads.

FDL har efterfølgende udtrykt skepsis over udmeldinger fra Leif Mikkelsen (LA) og Kr. Pihl Lorentzen (V), der tilslutter sig kritikken af Vejdirektoratet og lover at bringe problemet op over for transportminister Ole Birk Olesen (LA.

»Det ligner rent stemmefiskeri, at eksempelvis Leif Mikkelsen fra LA, og Kr. Pihl Lorentzen nu protesterer over for transportministeren. Deres udsagn kom frem i søndag aften i de regionale TVmidtvest, hvor både Leif Mikkelsen og den ITD-sponserede Kr. Pihl Lorentzen fastslog, at de ønsker sagen til drøftelse i Folketingets Transportudvalg.

Det er desværre en typisk politisk handlemåde. Man kan med rette spørge de to, og de øvrige medlemmer af Transportudvalget, om, hvorfor de først reagerer nu, hvor deres regionale Tv-station har været på banen.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063