23948sdkhjf

”140 underskrifter inden fortøjning”

Nigeriansk anti-korruptionsprojekt letter adgang til havneanløb.

Et netop afsluttet anti-korruptionsprojekt skal gøre det forbi med smøringspenge, chikane og trusler om forsinkelser ved havneanløb i Nigeria. Et tæt samarbejde mellem den maritime industri og de nigerianske myndigheder har været afgørende for projektets succes.

Det skriver Danske Rederier.

Uberettigede krav om smøringspenge finder ofte sted, og gør dermed Nigeria til et af de mest udfordrende lande at drive virksomhed i. Rederierne må døje med besværlige godkendelsesprocesser, som gør driften ineffektiv, samt øger risikoen for ulovlige krav i havnene.

Det kan f.eks. kræve over 140 underskrifter at få godkendt et skib og dets last af de lokale myndigheder, viser en undersøgelse udarbejdet af the Maritime Anti-Corruption Network og FN’s udviklingsprogram, UNDP.

- De ulovlige krav udgør en stor risiko for besætningen og rederierne. Afpresning, chikane og trusler om vold er desværre ikke usædvanligt. Danske Rederier har nultolerance overfor bestikkelse. Vi er derfor meget glade for, at indsatsen mod korruption har båret frugt. Danskopererede skibe anløber nigerianske havne omkring 600 gange om året, så den økonomiske gevinst ved problemfrie og reelle havneanløb er enorm. Det er utroligt vigtigt for den danske søfartssektor, at handel og havneanløb forgår uden ulovlige krav, som skaber forsinkelser og stress for besætningen, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Målrettet indsats

Det Maritime Anti-Corruption Network har i mange år haft en målrettet indsats i Nigeria og er lykkedes med at forbedre processen ved havneanløb. Takket være bidrag fra en række fonde har man udviklet en palette af forskellige værktøjer, der skal styrke havneanløbsprocessen. Værktøjerne er blevet testet i Nigeria med positive tilbagemeldinger, og er også blevet udvidet med et integritetskursus for havnemyndighederne.

Anti-korruptionsprojektet har givet positivt resultat for de rederier, der opererer i landet, viser en ny undersøgelse. Rederierne har efterfølgende lejlighedsvis haft held med at gennemføre en nultolerance overfor korrupte krav uden at opleve trusler eller forsinkelser i Nigeria.

- Ved at samarbejde og med hjælp fra vores sponsorer har det været muligt at skabe forandringer i et miljø, som ingen troede var muligt. Vores arbejde i Nigeria slutter dog ikke her. Vi skal stadig sikre, at værktøjer og procedurer bliver anvendt og fulgt af rederierne og havnene. Sammen med de nigerianske myndigheder og vores lokale samarbejdspartner har vi bygget en solid platform, og vi fortsætter arbejdet med de positive forbedringer i Nigeria. Vores erfaringer og de værktøjer vi har udviklet kan også udbredes globalt i kampen mod korruption, siger Cecilia Müller Torband, Program Director, the Maritime Anti-Corruption Network.

Ind til videre har projektet støttet implementeringen af ensrettede anløbsprocedurer i havnene, etableret en klageinstans, samt gennemført integritetskurser for 1.000 interessenter fra den private og offentlige havnesektor i Nigeria.

Danske Rederier varetog kontakten til sponsorerne: Danida, Den Danske Maritime Fond, Orient Foundation og Lauritzen Fonden.

FAKTA

Rederier opererer globalt og bliver derfor udsat for forskellige former for korruption i forskellige dele af verden.

10-35 danskopererede skibe befinder sig på ethvert tidspunkt i Guineabugten.

Korruption øger de globale handelsomkostninger med 10 pct. og er fundamental skadelig for den økonomiske udvikling ifølge Verdensbanken.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078