23948sdkhjf

M/F Berlin atter i drift på Gedser-Rostock

Scandlines normaliserer færgebetjeningen af Gedser-Rostock-ruten.

Efter en tur på værft hos Fayard i Munkebo kommer Scandlines’ færgen M/F Berlin allerede i drift igen i aften den 19. juli med afgang kl. 23.45 fra Rostock.

Tidligt tirsdag morgen den 17. juli ankom Scandlines’ færge M/F Berlin til værftet Fayard i Munkebo, hvor den blev færdigbygget i 2016.

Baggrunden var en ukendt lyd/vibrationer under skibets fremdrift. I første omgang var tesen, at et fremmedlegeme, fx et stykke tovværk, der havde viklet sig ind i en thruster, roret eller i skruen. Alle dele blev undersøgt af dykkere i Rostock, men der blev ikke fundet nogle mulige årsager til vibrationerne.

Rolls Royce, som har leveret skibets thrustere (2 af de 3 propeller, der sikrer fremdrift), sendte teknikere på besøg på skibet under driften for at undersøge, om det var i thrusterne, problemet lå. Der blev konstateret vibrationer i den styrbord thruster og efter deres anbefaling blev skibet sendt på værft for at blive undersøgt nærmere. En reserve-thruster blev øjeblikkeligt sendt fra Rolls Royce’s lager i Norge til Fayard.

- Det var selvfølgelig ikke et drømmescenarie at tage en færge ud af drift midt i højsæsonen, men driftssikkerheden vejer altid tungest i den slags beslutninger, siger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef hos Scandlines.

I tørdokken på Fayard blev thrusteren afmonteret og reserven påmonteret. En hurtig undersøgelse af den afmonterede thruster bekræftede, at der var skader på denne, og at disse var årsagen til vibrationerne.

I M/F Berlins fravær har søsterskibet M/F Copenhagen sammen med de fire hybridfærger på Rødby-Puttgarden sikret, at de mange ferierejsende er kommet over Østersøen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063