23948sdkhjf

EU efterforsker sydkoreansk værftsstøtte

Statslige subsidier til maritime virksomheder alvorlig udfordring for skibsfarten.

Det er ingen hemmelighed, at containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM m.fl. ligger i særdeles skarp konkurrence med konkurrenter i Asien. Konkurrenter med stærke statslige aktører i ryggen.

Nu har EU-Kommissionen indledt en undersøgelse af statsstøtte til sydkoreanske værfter. Dermed er der taget hul på en tiltrængt kamp mod de ulige konkurrencevilkår, der hersker i den globale maritime industri.

Men det er påfaldende, at EU’s handelskommissær Cecilia Malmstöms kontor kun bekræfter granskningen af de sydkoreanske værfter. Når det gælder den massive kinesiske statsstøtte til landets egne containerrederier, er der radiotavshed fra Bruxelles ansvarlige kommissær på området.

Det skiver dagbladet Børsen.

Maersk Line er det af de rederier, der lider under den ulige konkurrence. Rederiet har sammen med en lang række ”gamle” konkurrenter reageret på den aktuelle ratekrise ved at trække overkapacitet ud af markedet. Den store kinesiske konkurrent Cosco har reageret stik modsat ved at fortsætte med at øge containerrederiets kapacitet. En kurs, der vil være helt uholdbar, hvis ikke rederiet havde statslig opbakning.

- Det her er en del af Kinas politiske og økonomiske dominans. Det er en del af strategien omkring deres nye Silk Road. Det er et meget meget større billede end bare shippingbranchen. Frygten er, at den kinesiske regerings indblanding gør, at vi aldrig får den her kapacitetstilpasning, som skal give den bedre indtjening, siger Michael Friis Jørgensen, der er chefanalytiker i Alm. Brand, til Børsen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078