23948sdkhjf

Maersk Line fylder 90

Ni årtier siden det første Maersk Line-skib sejlede ud på verdenshavene.

Maersk Lines historie startede faktisk allerede i 1919 – et år efter 1. Verdenskrig var slut. Her indgik rederiet A.P. Møller – via rederiets kontor i New York - den første kontrakt med bilproducenten Ford, der havde etableret samlefabrikker flere steder i Verden.

Delene blev produceret i USA, og sejlet ud til samlebåndene i blandt andet en række europæiske lande. Det gav nemlig lettere markedsadgang, når man skabte lokale arbejdspladser i de lande, Ford ønskede at eksportere til. Dertil kom, at transporten af bildele var billigere, end transporten af samlede biler.

A.P. Møller fik i 1919 kontrakt på at sejle Ford-dele til Japan, hvor bilgiganten også anlagde fabrikker.

Det skabte basis for faste linje-trafikker, der også sejlede med andre former for break-bulk.

I 1928 var forretningen så udviklet, at det der i dag er Maersk Line, fik vand under kølen.

Det skete 12. Juli 1928, da skibet LEISE MÆRSK afsejlede fra Baltimore i USA videre til New York og Savannah i delstaten Georgia, hvor der blev lastet mere fragt, inden passagen af Panama-kanalen og anløb i San Pedro ved Los Angeles før rejsen fortsatte over Stillehavet, hvor LEISE MÆRSK 10. september anløb Yokohama og senere havnene i Kobe og Moji, før turen gik videre til Manila og Iloilo på Filippinerne. Retur-rejsen gik over San Pedro og Philadelphia og endte i New York 9. december. 1928. Derefter afgik et Mærsk-skib fra USA’s østkyst til Japan omkring en gang om måneden.

Resten er som bekendt historie…… historie, der stadig lever, selv om tiderne er barske for containerskibsfarten.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078