23948sdkhjf

Contino udvider P-plads

Øget P-areal skal blandt andet sikre plads til ugentlige chaufførhvil.

Transportvirksomheden Contino i Padborg oplyser på Linkedin, at selskabet udvider parkeringsfaciliteterne med næsten 7000 kvadratmeter og at der nu blot mangler at blive lagt belægningsten på arealet.

Det udvidede P-areal skal ikke bare give plads til Continos voksende vognpark.

»Det skal også at sikre, at vores chauffører har et sted at parkere, når de har den ugentlige hviletid,« skriver Allan Jepsen, CEP for Contino Holding A/S.

25-timers P-begrænsning

Danmark indførte som det eneste EU-land 1. juli en særlig begrænsning for lastvognes parkering på de statslige rastepladser langs motorvejene på 25 timer. Et omstridt indgreb, der direkte er motiveret med ønsket om at begrænse udenlandske lastvognes ”langtidsparkering” på rastepladserne. Indgrebet vakte begejstring hos de dele af transportbranchen, der ønsker konkurrencen fra de lavt lønnede øst-chauffører begrænset.

Indgrebet kolliderer med reglerne om chaufførernes køre- og hviletid, da det gør det umuligt for dem, at afholde det lovpligtige weekendhvil på 45 timer på de statslige rastepladser.

Andre interesser i transportbranchen – de transportvirksomheder og speditører (og deres kunder), der i stor udstrækning er afhængige af udenlandske lastvogne og chauffører – mener at indgrebet udgør en teknisk handelshindring, der er i strid med EU’s regler for den frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser på det indre marked. De har også påpeget, at indgrebet reelt forværrer arbejdsforholdene for de udenlandske chauffører.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA), har afvist kritikken og har i et svar til EU-Kommissionens transportkommissær Violeta Bulc anført, at private investorer vil løse P-problemet.

Det er endnu uvist, hvordan EU-Kommissionen vil reagere på de danske P-regler, der allerede har vakt officielle protester i Østeuropa.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109