Legendarisk færge til Østjylland
Én af de sidste dansk byggede Storebæltsfærger, M/F Broen, sætter kursen mod Grenaa, hvor den får fremtidigt hjemsted.
Den legendariske færge ventes at anløbe havnen i Grenaa i morgen, torsdag 5. juli, hvor den lægger til kaj i færgelejet ved Anholt-færgen og Stena Lines færger. Derefter går færgens ejere sammen med Grenaa Havn i gang med at undersøge, hvad fremtiden for M/F Broen i Grenaa byder på.
Restaurant og museum?
- Færgen har mange muligheder og rummer så meget historie om dengang, færgerne bandt Danmark sammen. Derfor er det oplagt at undersøge, om den kan få en fremtid som turistattraktion – for eksempel i forbindelse med havnens visioner om at udbygge Sydhavnen i Grenaa til en helt ny bydel, siger adm. direktør Henrik Carstensen, Grenaa Havn.
Han understreger, at der kan være lang vej til, at M/F Broen bliver et lokalt trækplaster. Men netop attraktioner som denne vil passe godt til de fremtidsdrømme, Grenaa Havn har for Sydhavnen, lyder det fra Grenaa Havn.
- Det er grunden til, at Grenaa Havn nu involverer sig i arbejdet med at finde investorer, som kan se mulighederne i at indrette færgen som eksempelvis kombineret restaurations- og museumsfærge.
’Den flydende bro’
M/F Broen blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952.
For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør.
Færgen var danskbygget og dansk designet ned til mindste detalje. M/F Broen sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. M/F Broen flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – blandt andet i Aarhus havn.
Siden foråret 2015 har M/F Broen ligget i Nyborg.
Velbevaret færgehistorie
- Færgen vil virkelig kunne bidrage til at skabe liv i Sydhavnen, siger Jesper Kjær Andersen, den ene af færgens to ejere.
M/F Broen er generelt meget velbevaret. I det ydre står færgen stort set i sin oprindelige form. På vogndækket er der indrettet diskotek – men i form af en opsat indre skal, hvorfor både dørk og loft er intakte. Maskinrummet er også fuldstændig intakt – endda med værksteder – ligesom rygersalonen, kommandobroen og kongesalonen samt kahytterne i nederste dæk er forholdsvist velbevarede.
Færgen har aldrig været udsat for gennemgribende ombygninger og har således en høj grad af autenticitet.
Tid og arbejde
- Det vil kræve tid og arbejde at bringe færgen tilbage til sit oprindelige udseende – men det er absolut muligt og afhænger helt af, hvad færgen skal bruges til. Alt er jo tegnet og bygget i Danmark, så det kan lade sig gøre at genskabe færgens indretning de steder, hvor der er ændret noget, siger Jesper Kjær Andersen.
Ejerne går nu - sammen med Grenaa Havn og andre - i gang med at undersøge mulighederne for at finansiere et projekt, hvor M/F Broen på sigt gøres til en permanent del af oplevelserne i havnen.