Dannebrog populært hos tonnageejere
Det danske skibsregister slår alle andre lande i verden, når det gælder om at få sat skibe på eget flag. Ændret lovgivning har sat skub i en udvikling, der ikke er set større siden 1990erne. Den udvikling ventes, at fortsætte. Flere skibe har i øjeblikket sat kursen mod det danske skibsregister.
Rederierne har travlt med at sætte dannebrog på skibene, så den danske handelsflåde vokser. Tilgangen til skibsregisteret herhjemme er nu så kraftig, at Danmark i øjeblikket har det hurtigst voksende skibsregister.
Det viser helt nye tal for udviklingen de seneste 12 måneder. Ikke siden 1990erne har der været lignende tilgang af indflagede skibe til det danske internationale skibsregister (DIS).
- Det er fantastisk, at tilslutningen til at sejle under Dannebrog fortsat stiger. Det viser, at vores politik virker, og at det har en klar effekt på væksten, når man letter byrderne, digitaliserer og generelt styrker rammevilkår og service over for erhvervet, siger Erhvervsminister Brian Mikkelsen, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier.
Afgift droppet
Med virkning fra starten af året fjernede et bredt flertal i Folketinget den registreringsafgift, som ellers har været en klods om benet på det danske flags konkurrenceevne.
-
Det er positivt, at en række rederier vælger at flage flere skibe ind. Den udvikling skyldes især en visionær politik herhjemme med en fjernet registreringsafgift på brugte skibe, siger Anne H. Steffensen, direktør i Danske Rederier, og forsætter:
- Væksten i brugen af det danske flag er et resultat af et langt, sejt træk på området med fjernelse af særkrav til skibe under dansk flag og afskaffelsen af registreringsafgiften for skibe, der ønsker at sejle under det danske flag. Det er godt nyt for rederierhvervets værdiskabelse i Danmark.
Lys fremtid
Og fremtiden tegner lys. Yderligere 11 skibe er nu på vej på dansk flag fra rederierne, hvoraf de ni skibe er nye og kommer fra TORM.
Samtidigt viser en rundspørge blandt topcheferne i de danske rederier, at 18 ud af 25 rederier forventer at sætte flere skibe på dansk flag inden for de kommende tre år.
Undersøgelsen er foretaget af Danske Rederier og svarerne repræsenterer 80 pct. af den danskflagede handelsflåde.
En af de rederier er TORM:
- Vi kommer til at flage ni nybygninger på dansk flag over de næste to år, og det gør vi, fordi DIS er et konkurrencedygtigt flag, hvor vi samtidig oplever fleksibilitet og professionalisme fra Søfartsstyrelsen. Ligeledes oplever vi god støtte fra andre danske myndigheder, når der måtte opstå udfordringer, f.eks. i forbindelse med pirateri, siger Jacob Meldgaard, CEO i TORM.
Samlet set betyder udviklingen, at de danske skibsregistre har nået 20 mio. bruttoton fordelt på 700 skibe for første gang nogensinde. Det gør samtidig DIS til det hurtigst voksende skibsregister i verden i det forgangne år.
De nye skibe får væksten til at gå fra kraftig fremgang til kommende rekord. For allerede uden de 11 kommende skibe, så er der allerede i perioden april 2017 til april 2018 sket en stigning 24,6 pct. målt på bruttotonnage.
Det betyder, at handelsflåden der sejler under dansk flag er vokset fra 15,6 million bruttoton til 19,4 millioner bruttoton per april 2018.
Udviklingen er især markant de seneste seks måneder, hvor Danmark som flagstat er vokset med 18,5 pct. Her skiller Danmark sig ud.
Den årlige vækst på 24,6 pct. er den største globalt set. Alene Portugal kan i øjeblikket følge med Danmark.
Udviklingen betyder, at Danmark nu er verdens 12 største flagstat, mens det i Europa er det fjerde mest anvendte flag.