Aarhus Lufthavn taber 16 mio.
Aarhus Lufthavn kommer ud af 2017 med et underskud på 16,2 mio. kr., viser det netop offentliggjorte årsregnskab for sidste år.
Underskuddet er dog bedre end forventet, og bestyrelsesformand Torben Boldsen forholder sig da også roligt til regnskabet, da det er i harmoni med bestyrelsens strategi for lufthavnens økonomiske genopretning.
- Regnskabet for 2017 er udtryk for, hvad det koster at drive en lufthavn med under 380.000 passagerer. Af samme årsag lagde vi for et år siden en strategi for at øge passagerantallet, og den strategi er allerede i gang med at blive ført ud i livet. Derfor har vi i 2017 haft fokus på at udvide antallet af ruter, hvilket er lykkedes i stor stil. Blot er vi nødt til at leve med, at den økonomiske gevinst ved ruteudvidelser typisk lader vente på sig i omkring tre år, siger Torben Boldsen.
Ifølge bestyrelsesformanden er det normalt, at lufthavne yder flyselskaber med nye ruter en opstartsrabat, hvilket forsinker den fulde effekt af de nye ruter. Ifølge Torben Boldsen vil der derfor endnu gå et par år, inden Aarhus Airport bliver en rentabel forretning.
- Det er klart, at den massive udvidelse af lufthavnens trafik vil sætte sine spor i regnskaberne de kommende år. Men selvfølgelig får vi på længere sigt også en økonomisk vækst ud af en vækst i passagerantallet. Vi forventer, at Aarhus Airport bliver en overskudsgivende forretning omkring 2020, så til den tid vil vi have gennemført den turn around-proces, som lufthavnen og Aarhus har brug for. Årets resultat er i fuld overensstemmelse med forretningsplanen og derfor tilfredsstillende. Vi kan endda konstatere, at resultatet er omkring en million bedre end forventet, siger Torben Boldsen.