Hyllested dumper vækstteam
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (C) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal i dag i samråd om det vækstteam for handel og logistik, som regeringen har nedsat.
Det var navnlig sammensætningen af vækstteamet, der fët Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, til at reagere.
Henning Hyllested udtaler i en pressemeddelelse:
- Vækstteamet kommer til at beskæftige sig temmelig meget med godstransport på gummihjul, og når man nu ved, hvor mange problemer der er i denne branche med social dumping og billige øst-chauffører, kan det forekomme mærkværdigt, at nogle af de store firmaer, såsom Ancotrans og DSV, som fører an i brugen af billig arbejdskraft, har fået sæde i vækstteamet. Ligesom Mover, der er varebiltransportens svar på Uber.
Ordnede løn- og arbejdsvilkår
- Det passer meget godt med, at regeringen tilsyneladende ikke synes, at det er vækstteamets opgave at se på, om de forretningsmodeller, som skal udvikles i fremtiden inden for handel og logistik – i ly af den teknologiske udvikling - bygger på ordnede løn- og arbejdsforhold, organisering af lønmodtagerne og fair konkurrence, siger Henning Hyllested, der undrer sig over, hvorfor fagbevægelsen ikke er repræsenteret i vækstteamet.
- Det kan jo undre, at fagbevægelsen ikke har fået plads i vækstteamet for netop at belyse problematikken om, hvordan vi undgår, at ny teknologi bliver brugt til at undergrave den danske arbejdsmarkedsmodel. Både 3F Transport og HK burde være at finde i vækstteamet, siger Henning Hyllested og tilføjer:
DTL meget velkommen
- Til gengæld glæder jeg mig over, at DTL’s formand, Martin Danielsen – efter at jeg havde indkaldt samrådet - har fået tilbudt en plads i vækstteamet. DTL er den eneste vognmandsorganisation – sammen med FDL – der for alvor bekæmper social dumping og unfair konkurrence i chaufførerhvervet. Jeg tager det som udtryk for, at erhvervsministeren har forsøgt at lappe på den skæve sammensætning af vækstteamet.