Europas største blev større
For Europas største godshavn i Rotterdam blev 2017 et år kendetegnet ved massive stigninger i investeringerne samt tocifrede vækstrater i den enormt vigtige containersektor.
Containere trak læsset
Med en stigning på 12,3 procent i gennemløbet af containere i tonnage og en stigning i antallet af TEU containere på 10,9 procent til 13,7 mio. var det især containerforretningen, der blev hoveddrivkraften bag Rotterdam Havns vækst i det forgangne år.
Mængden af tørbulk faldt 2,3 procent, flydende bulk faldt 4,1 procent, mens break bulk steg 7 procent. Det gav samlet en totaltonnage på 467 mio. tons, hvilket var en stigning på 1,3 procent.
Havnen forventer, at volumen stiger igen i 2018.
Allard Castelein, administrerende direktør i Port of Rotterdam Authority:
- Havnen i Rotterdam har haft et godt år. Ført an af containersektoren steg gennemløbet af gods til rekordniveau. Containersektoren er særligt vigtig, fordi den spiller en afgørende rolle i at skabe merværdi som eksempelvis arbejdspladser på havnen og i baglandet. Jeg er også tilfreds med det høje investeringsniveau, fordi det gør os i stand til at servicere vores nye og eksisterende kunder endnu bedre, siger Allard Castelein.
Investeringsløft
Når direktøren nævner havnens investeringsniveau, er det ikke uden grund. I 2017 hævede Rotterdam Havn investeringsniveauet med 18,9 procent til 1,6 mia. kr.
Omsætningen steg 4,6 procent til 5,3 mia. kr., mens nettoresultatet faldt med 16,6 procent – ifølge havnen på grund af skattemæssige forhold.
Paul Smits, økonomidirektør i Port of Rotterdam Authority:
- Økonomisk set var 2017 et godt år for havnen med en højere omsætning og et større resultat før skat. Som følge heraf kunne vi bevare vores store investeringer i blandt andet forbedringer af havneinfrastrukturen. I kombination med de investeringer gjort af havnens eksisterende kunder, resulterer det i et ekstremt højt investeringsniveau, der er nødvendigt for at holde sig foran i konkurrencen, siger Paul Smits.