23948sdkhjf

Blue Water orienterer kunder om P-restriktioner

Udfordringer ved 25 timers P-restriktioner.

Som det nok er de fleste af Transport-Tidendes læsere bekendt, så er et flertal i Folketingets Transportudvalg og Transportministeren nået til enighed om en 25-timers parkeringsrestriktion for lastbiler. Et omstridt indgreb, der træder i kraft pr. 1. juli 2018.

Blue Water Shipping er en af de danske speditions, shipping- og logistikvirksomheder, der allerede nu orienterer kunderne om P-restriktionens konsekvenser i kombination med EU-domstolens afgørelse om, at det lovpligtige weekendhvil på 45 timer ikke må afvikles i lastvognens førerhus.

Blue Water Shipping skriver:

»Denne restriktion betyder, at lastbiler fremadrettet ikke har mulighed for at holde deres weekendhvil på danske statslige rastepladser. De vil i stedet være henvist til kommunale veje og rastepladser, som tillader lastbilparkering, eller private parkeringspladser.

I tillæg til restriktionen blev det sidste år fastlagt, at lastbilchauffører ikke må opholde sig i deres førerhus under 45-timers hvilet. En praksis som efterhånden finder fodfæste i flere europæiske lande.

Både restriktionen og bestemmelsen om 45-timers hvilet fører store udfordringer med sig. Både ud fra et forsikringsmæssigt perspektiv og et logistisk synspunkt. Forsikringsproblematikken kan opstå, såfremt gods ombord på en lastbil står ubevogtet hen under et hvil, som efter forskrifterne skal foregå udenfor lastbilen. Ligeledes kan der opstå en logistisk problematik i forbindelse med transporter, hvor længere hvil er påkrævet.

Vi følger sagen tæt, og du er altid velkommen til at henvende dig til din lokale Blue Water-kontaktperson, hvis du har spørgsmål,« lyder det fra Blue Water Shipping.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094