- Dårligt signal til luftfragtbranchen
Amsterdams Schiphol-lufthavn offentliggjorde for nylig planerne om at lægge luftfragt- og marketingsafdelingerne sammen til ”Aviation Marketing and Cargo Division”, som vi tidligere har omtalt i Danmarks Transport Tidende.
Ifølge transportmediet Loadstar vækker beslutningen dog undren i de øverste ledelseslag i den store hollandske hovedstadslufthavn. En unavngivet kilde fra lufthavnens ledelse (”senior airport executive”, som Loadstar skriver) kan ikke forstå, hvorfor Schiphol bringer en negativ nyhed på et i forvejen kritisk tidspunkt.
- Det sender et dårligt signal ud til luftfragt-branchen, siger kilden og fortsætter:
- Med den øgede kapacitet, der kommer i 2020, ville det med sikkerhed ikke have kostet særlig meget at beholde luftfragtafdelingen og dermed forsikre fragtfly- og luftfragtoperatører om, at Schiphol fortsætter med at være en førende luftfragt-lufthavn, siger han.
Maaike van der Windt, der bliver chef for den sammenlagte marketing- og luftfragtafdeling, udtalte i forbindelse med sammenlægningen:
- Den nye struktur vil sikre, at luftfragt er håndfast repræsenteret i fremtiden. Derudover anerkender vi vigtigheden af bug-kapacitet ud over dedikeret luftfragt-kapacitet, og ved at tilpasse luftfragt med passager-netværket og -forretningsudvikling sikrer vi, at vi optimerer mulighederne, lød det fra Maaike van der Windt.