23948sdkhjf

Brexit-møde på Marienborg

Rederier: Brexit aftale skal kunne håndhæves

Danske Rederier var inviteret af statsministeren til at tale på Marienborg om de udfordringer, som Brexit betyder for søfarten. På mødet lagde Anne H. Steffensen vægt på, at markedsadgang og den frie handel skal opretholdes efter Storbritanniens udtræden af EU. Derfor skal der findes en mekanisme, der sikrer lige konkurrence på tværs af den Engelske Kanal.

Datoen for Storbritanniens udtræden kommer nærmere, og det begynder derfor at haste med en aftale. Det var bagtæppet for dagens møde på Marienborg, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen inviterede en række repræsentanter fra erhvervslivet til at give deres syn på de aktuelle forhandlinger.

Det skriver Danske Rederier.

EU’s hovedforhandler, kommissær Michel Barnier, deltog også i mødet, og gjorde status for forhandlingerne med Storbritannien. Herefter fik Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, lejlighed til at give rederiernes perspektiv på en kommende brexit-aftale. Hun understregede behovet for at sikre den frie handel mellem EU og Storbritannien og fastholde gensidige adgang til hinandens farvande for både britiske og europæiske rederier.

- På tværs af EU har virksomhederne en unik og uhindret markedsadgang. Det gælder også skibsfarten til Storbritannien, der er danske rederiers største europæiske marked. Alene i interne britiske farvande omsætter danske rederier for en milliard kr. ved at servicere olie, gas og havvind på britisk sokkel. Det ønsker vi at fastholde, og vi byder også fortsat britiske rederier velkommen i vores farvande. Men det skal ske med opretholdelse af fair play, siger Anne H. Steffensen.

Behov for klageinstans

Hvis et EU-medlem indfører konkurrenceforvridende lovgivning, har de andre medlemmer mulighed for at klage til enten EU-Kommissionen eller rejse en sag ved EU-Domstolen. Det er med til at sikre at de fælles spilleregler overholdes. En overvågningsmekanisme og klageinstans bør indarbejdes i en handelsaftale med Storbritannien, så konkurrencesituationen ikke forvrides på sigt.

- Vi opfordrer EU til at finde en mekanisme, hvor konkurrencesituationen mellem Storbritannien og EU løbende overvåges, så der bliver grebet ind, hvis britiske myndigheder giver forvridende statsstøtte, indfører urimeligt lave miljøkrav eller lignende. Det er altså ikke tilstrækkeligt med en aftale. Vi skal også overveje, hvordan den kan håndhæves med respekt for begge parter, siger Anne H. Steffensen.

Fakta om dansk søfart og Brexit

I 2016 var UK danske rederiers største marked i Europa, og det tredjestørste marked globalt. UK stod for 5,3 pct. af danske rederiers udenlandske aktiviteter, hvilket svarede til 8,8 mia. kr. i 2016.

I 2015 eksporterede UK varer og tjenester til EU for 230 mia. pund (44,5 pct. af UKs samlede eksport). UK’s import fra EU var i samme år 291 mia. pund (53,1 pct. af UKs samlede import).

Størstedelen af samhandelen foregår via skibe, hvoraf en stor del sker med såkaldte ro-ro fartøjer, som dagligt transporterer tusindvis af lastbiler til og fra UK.

Siden toldkontrollen i de europæiske havne blev ophævet i begyndelsen af 1993, er trafikken over den Engelske Kanal steget fra 1 mio. lastbiler i 1992 til 4 mio. i 2015.

Foruden den mere traditionelle skibsfart er Storbritannien hjem for verdens største offshore vind-sektor. Der er også væsentlige forekomster af olie og gas på britisk sokkel, og danske rederier har en ikke uvæsentlig rolle i serviceringen af den britiske olie- og gasindustri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062