23948sdkhjf

Blå dansk vækst på udenlandske værfter

Skibsbygning i udlandet gavner væksten i Det Blå Danmark.

Danske skibe bygges ofte i Asien, men selvom det er langt fra danske kyster, smitter det godt af på eksporten for de danske maritime leverandører, der bidrager med alt fra ror til pumper. Det er godt for den maritime klynge, mener Danske Rederier.Det fremgår af et nyhedsbrev fra brancheorganisationen.

Kina og Sydkorea

Kvaliteten er ikke til at tage fejl af, når man ser de nybyggede skibe i Kina og Sydkorea. De er nemlig bygget med sans for den danske æstetik og kvalitetsbevidsthed med alt fra interiør, teknisk udstyr, redningsudstyr fra danske leverandører.

Ud af de 100 skibe, der er på ordre fra danske rederier, bygges 73 af dem i Kina. Det sker blandt andet på værftet Guangzhou Shipyard, som har bygget det nyeste Torm skib Hermia med udstyr fra danske leverandører.

- Det, mener jeg også, er en win-win – fordi danske firmaer på den måde tjener penge på skibsbyggeri i Kina, siger William Zhou, Vice President Guangzhou Shipyard, i Børsen mandag.

95.000 danske jobs

Det er ikke kun i Kina, at man har øjne for de gode danske materialer. Da erhvervsminister Brian Mikkelsen i sidste uge besøgte Sydkorea sammen med blandt andre Danske Rederier, fik de syn for sagen, da de kunne se ror og andre danske materialer i de nybyggede skibe.

Hos Danske Rederier glæder man sig over, at det tætte samarbejde mellem virksomheder i hele den maritime klynge sætter synlige aftryk på danske rederiers nybygninger i Østen.

- Ved besøget i Sydkorea så vi blandt andet flere danske producenters varer på nybygningerne. Det er godt, at vi er med til at sikre hele fødekæden i den maritime klynge, som jo skaber 95.000 danske arbejdspladser, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079