23948sdkhjf

Femern-projekt giver danske rådgivere eksportmuligheder

Danske ingeniørvirksomheder eksporterer rådgivning som aldrig før.

Ifølge branchetal fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, er det især stærke kompetencer inden for infrastruktur og ikke mindst stærke danske referencer, som har sat fart i vækstmotoren.

Store infrastrukturprojekter som Storebælt, Øresund og nu Femern-forbindelsen skaber knowhow, og den viden er guld værd for danske rådgivningsvirksomheder.

- Der er brug for en bred vifte af kompetencer i de store projekter. Vi har på Femern-projektet aftaler med en række dygtige danske virksomheder, som eksempelvis Aarsleff, Rambøll og DHI. Det design og de konstruktions- og målemetoder, der udvikles i forbindelse med de store faste forbindelser, er i høj kurs i udlandet, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S.

Viden fra Danmark

Tal fra FRI viser, at eksporten af ingeniørrådgivning i 2016 udgjorde 19 % af den samlede omsætning i branchen, svarende til 2,4 mia. kroner. Det er en stigning på 2 % i forhold til året før. FRI har analyseret på sammensætningen af eksporten, hvor rådgivning inden for infrastruktur, såsom broer, tunneler og veje, nu udgør næsten halvdelen (47 %).

- Dertil kommer omkring 11-12 mia. kroner i yderligere omsætning i udenlandske datterselskaber, som også trækker på viden fra Danmark. Med et forsigtigt skøn vil jeg tro, at omkring 3 mia. kroner stammer fra infrastruktur, siger Henrik Garver administrerende direktør i FRI.

Hos Rambøll er direktør for Transportdivisionen, Asger Knudsen, enig i de store infrastrukturprojekters betydning for danske virksomheders vækst på de internationale markeder.

- Danske rådgivere har eftertragtet international ekspertise, som vi sammen med vores kunder og samarbejdspartnere har opbygget gennem årtier takket være store lokale anlægsprojekter som Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Alene den viden og erfaring, der bliver skabt i forbindelse med Femern-forbindelsen, vil skabe mange arbejdspladser også længe efter tunnelen er færdig, siger Asger Knudsen.

Nyeste viden

Den særlige kompleksitet og skala i de danske mega-projekter skaber behov for at bringe den allernyeste viden i spil, arbejde med ny data, udvikle nye måle- og produktionsmetoder samt finde innovative løsninger på komplekse problemstillinger. Samfundets krav til projekterne og byggemetoderne er voksende.

En af de virksomheder, der har været med til at udvikle og levere viden til alle de tre faste forbindelser, er DHI i Hørsholm, der i dag er en af verdens førende rådgivningsvirksomheder inden for avancerede feltmålinger og modellering af vand og vandmiljø.

- Danmark er helt i front, når det gælder om at bygge skånsomt i marine miljøer. Projekterne omkring de tre faste forbindelser har gjort det nødvendigt at udtænke helt nye løsninger og målemetoder for at tilfredsstile bl.a. miljøhensyn. Det er der kommet avancerede løsninger og gode projekter ud af, og det har man bemærket i udlandet. De høje ambitioner om at løse svære udfordringer i den store skala er et fantastisk referencegrundlag, som vi kan bringe i spil i andre store marine anlægsprojekter rundt omkring i verden, siger Jacob Høst-Madsen, koncern-direktør hos DHI.

Erfaringerne fra de faste forbindelser har været med til at gøre DHI til en global virksomhed med 1100 medarbejdere i 30 lande. De marine aktiviteter udgør omkring en tredjedel af virksomhedens samlede forretning.

Derfor er forventningerne til Femern-forbindelsen store hos de danske rådgivere. Den 18 km lange Femern-tunnel vil blive verdens længste sænketunnel og den længste kombinerede bil og togtunnel under vand. Derfor har projektet stor interesse for udlandet.

- En af årsagerne til den internationale succes er, at danske rådgivervirksomheder er internationalt konkurrencedygtige på kvalitet og pris, og de har både kompetencerne og referencerne. Det er man klar over i Europa, siger Henrik Garver.

Mega-projekter som Femern-forbindelsen betyder også, at det er nemmere for danske rådgivere at tiltrække de bedste medarbejdere fra udlandet, fordi det gavner karrieren, når man kan sætte et kendt projekt på CV'et.

- Det er en gave for os, hver gang en dansk rådgivervirksomhed eller entreprenør kan bruge Femern-projektet og andre af vores store infrastrukturprojekter som afsæt for salg af deres ydelser i udlandet og dermed dansk eksport. Det betyder, at vores projekt giver et dobbelt afkast for det danske samfund, siger Femern A/S administrerende direktør, Claus F. Baunkjær.

Om Femern-tunnelen

- Femern-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt

- Byggeriet af tunnelen kræver 3,2 mio. kubikmeter beton og 360.00 tons armeringsjern

- Anlægsbudgettet er på 52,6 mia. kroner

- Op mod 3.000 tunnelarbejdere vil være direkte beskæftiget på projektet

- Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang med 2 motorvejsrør og 2 jernbanerør

- Det vil tage 10 minutter i bil og 7 minutter i tog at krydse Femern Bælt

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08