23948sdkhjf

Rasteplads-appel til transportpolitikere

ITD’s medlemmer sender ny appel til transportpolitikerne mod rastepladsbegrænsning.
 

Brancheorganisationen ITD er dybt bekymret over planerne om at indføre tidsbegrænsning på parkering for lastbiler på de statslige rastepladser og opfordrer endnu engang de ansvarlige politikere til at tænke sig grundigt om og som minimum finde en løsning, som ikke skader arbejdsbetingelserne for chaufførerne og transporterhvervet.

ITD sendte tirsdag yderligere input til transportministeren efter tæt dialog med mange medlemmer, som har givet konkrete eksempler på de store udfordringer, som de imødeser, hvis der indføres en meget restriktiv tidsbegrænsning for parkering af lastbiler på statslige rastepladser.

Transportminister Ole Birk Olesen efterlyste på et møde med de danske transportorganisationer for to uger siden konkrete eksempler på de konsekvenser, det vil få for henholdsvis chauffører og vognmænd, hvis der indføres tidsbegrænsning på parkering for lastbiler på rastepladser på motorvejsnettet.

ITD har nu sendt yderligere input til transportministeren efter tæt dialog med mange medlemmer, som har givet konkrete eksempler på de store udfordringer, som de imødeser, hvis der indføres en meget restriktiv tidsbegrænsning for parkering af lastbiler på rastepladserne.

- I ITD er vi dybt bekymret over finanslovbeslutningen om at indføre tidsbegrænsning for parkering på rastepladser på motorvejsnettet i Danmark. Efter dialog med vores medlemmer står det lysende klart, at en tidsbegrænsning på et lavt timetal vil ramme transporterhvervet hårdt og begrænse erhvervets muligheder for fleksibelt at betjene kunderne. Det vil desuden medføre en hidtil uhørt forringelse af erhvervets arbejdsbetingelser. Derfor sender vi nu yderligere input og endnu flere konkrete eksempler af sted fra vores medlemmer til ministeren og ordførerne, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

Mindst 45 timer

ITD appellerer til, at politikerne lander på en løsning, som vil kunne fungere både for erhvervet og chaufførerne i praksis. ITD henstiller derfor til, at tidsgrænsen ikke fastsættes til under 45 timer begrundet i reglerne for chaufførernes overholdelse af køre- og hviletider.

- Langtidscampering på rastepladserne er i forvejen forbudt, og politikerne er lige nu i gang med at løse et problem ved at skabe nye og langt større problemer. Det er fuldstændig afgørende for det samlede transporterhverv, at chaufførerne skal have mulighed for at overholde de gældende køre- og hviletidsregler, og at virksomhederne får mulighed for at planlægge arbejdet og yde den service, som deres kunder efterspørger. Derfor må og skal rastepladserne på det statslige motorvejsnet selvfølgelig fortsat kunne bruges til deres primære formål nemlig at give chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige hvil under ordnede forhold, siger Carina Christensen.

Læs hele høringssvaret fra ITD her

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079