23948sdkhjf

DTL tror på rasteplads-kompromis

Betegner ministermøde som lovende.

Brancheorganisationen DTL betegner onsdagens møde om tidsbegrænsning på rastepladser hos transportminister Ole Birk Olesen som lovende.

Ifølge Erik Østergaard konkluderede mødet ikke på, hvorvidt der eventuelt bliver tale om begrænsninger på 3, 11 eller 24 timer. Men de efterfølgende sonderinger gav DTL-direktøren troen på et ”overordentligt tilfredsstillende kompromis”, som det formuleres.

- Det er DTL, der på organisationsplan har kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går (onsdag, red.), at vi ikke skulle diskutere, om der skulle være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for, lyder det fra Erik Østergaard, der fortsætter:

- Enhver kan jo forvisse sig om problemet med overfyldte rastepladser. Jeg er så enig med ministeren i, at det ikke er staten, der skal stille faciliteter til rådighed for de virksomheder, der lukrerer på unfair konkurrence og social dumping, og dermed skaber problemet med overfyldte rastepladser. Statens opgave må være at sikre, at vognmænd og chauffører kan afvikle deres daglige hvil – ikke at drive campingpladser til gavn for speditører og transportkøbere, siger DTL-direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063