23948sdkhjf

Transport-Tidende i fremtiden:

Den uafhængige og troværdige journalistik skal være vores varemærke.

Af ansvarshavende redaktør Anders Per Gajhede

”Fremtiden er her nu”. Sådan lyder budskabet ofte på de transportfaglige konferencer og messer i ind- og udland, som Danmarks Transport-Tidendes journalister dækker i læsernes tjeneste.

Der henvises blandt andet til udsigten til selvkørende lastbiler, autonome skibe og transportdroner, hvor teknologien stort set er på plads, men hvor det internationale samfund kulturelt og lovgivningsmæssigt skal ”vænne sig til tanken” og tilpasse lovgivning og sind til, at transportbranchen uundgåeligt automatiseres i løbet af den ikke så fjerne fremtid.

Transportbranchen er langt fra den eneste, der mærker fremtidens vingesus blafre om ørerne. I mediebranchen oplever vi også, hvordan ny teknologi og nye tendenser – om ikke ”disrupter” – så i hvert fald har haft kæmpe indflydelse på det globale mediemiljø.

Jeg behøver næppe trætte læseren med, at mediebilledet er tæt forbundet med den teknologiske udvikling, og at mantraet i disse år er ”flere billeder og færre ord”, mens nye digitale medieplatforme buldrer frem og oplagene hos traditionelle papiraviser rasler ned. Det er vi efterhånden blevet tudet ørerne fulde af i mange år.

Den teknologiske udvikling har gjort underværker for mediebrugere rundt om i verden. Stort set alle medieudbydere har taget teknologien til sig og tilbyder sin journalistik via e-avis, hjemmeside, elektronisk nyhedsbrev, podcast eller app, mm. Ligeledes har mediehusene for længst fået øjnene op for sociale medier, hvor følgere og brugere via sociale platforme kan klikke sig videre til netop de nyheder, der er allermest relevant for dem. Danske Transport Medier ligeså.

Når alt kommer til alt, er det en helt fantastisk udvikling. Med ny teknologi får mediebrugere nemmere adgang til nyheder – hvor og hvornår det skal være, og vi journalister har fået videre muligheder for at gøre netop dét, som vi helt ned i journalistikkens grundsubstans er sat i verden for: At oplyse.

Men der er desværre også en bagside af medaljen, for teknologien har også stillet en platform til rådighed for plattenslagere, der har i sinde at sprede løgne og falske nyheder i et uærligt forsøg på at fremme egne politiske eller økonomiske interesser med ytringsfriheden som gidsel. Desværre kan plattenslagerne være svære at få øje på, for ved hjælp af grafisk teknologi kan man få sine ugerninger til at se ægte og professionelt ud, og når en plattenslager-artikel deles og spredes til ukendelighed på de sociale medier, kan det være en næsten umulig opgave at finde tilbage til førstehåndkilden.

”Man må sno sig, sagde ålen”, lyder det i Carl Ewalds ”Ålen”, og selv om ordene efterhånden har 116 år på bagen, har de mere relevans end nogensinde. For betyder den teknologiske udvikling begyndelsen på enden for os ”traditionelle” medier, der har valgt at blive ved med at lave en trykt avis? Svaret er et rungende ”Nej!”, hvis man som medie forstår at følge med tiden og lytte til læsernes krav om tilgængelighed og kvalitetsjournalistik.

Det er en umulighed at sætte en stopper for falske nyheder, men jeg tror, at en af metoderne til at bekæmpe moderne angreb er ved at bruge gammeldags forsvar. Jeg ved, at læserne af Danmarks Transport-Tidende sætter pris på den troværdige og uafhængige journalistik, der til maj har kendetegnet vores avis i 40 år. Derfor vil jeg som ny redaktør bestræbe mig på i al ydmyghed at fortsætte den journalistiske linie, der har ligget til grund for, at nærværende avis har været branchens foretrukne gennem fire årtier.

Det er en tung arv at overtage rollen som ansvarshavende redaktør for Danmarks Transport-Tidende, og det er bestemt ikke uden ærefrygt, megen ydmyghed og stor respekt, at jeg fra årsskiftet satte mig til rette i redaktørstolen. Det gør mig meget glad, at Lars Myrup Lassen, der har været tilknyttet Danmarks Transport-Tidende i 15 år – de seneste 4,5 år som redaktør, fortsætter som journalist på avisen. Lars Myrup Lassen var med til at ansætte mig som journalist i marts 2014 og har nu også betroet mig posten som redaktør. Han har vist mig en tillid, som jeg altid vil være ham meget taknemmelig for, og på det personlige plan sætter jeg stor pris på fortsat at have ham som kollega. På det faglige plan bliver Lars Myrup Lassen – med hans meget store baggrundsviden inden for transportbranchen, men også inden for nationale og internationale politiske, kulturelle, økonomiske og historiske forhold, en uvurderlig sparringspartner for mig, når vi sammen skal føre Danmarks Transport-Tidende videre ud i fremtiden, som jo – må vi forstå - allerede er her nu.

Jeg håber, Danmarks Transport-Tidende fremover fortsat vil kunne navigere gennem danske og internationale farvande med uafhængig og troværdig journalistik af høj kvalitet – også med en ny redaktør ved roret.

Fortsat god læselyst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078