Bødebasker til AdBlue-fiflere
Folketinget har den 30. november 2017 vedtaget en ny lov, der hæver bødestørrelsen for snyd og manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, herunder SCR-systemer, der anvender AdBlue, chiptuning, omprogrammering af motorstyresystemer og lignende. ITD støtter den nye lov og mener, at der skal slås hårdt ned på bevidst svindel.
Folketingets nyligt vedtagne lov, L30, skærper bødesatsen for manipulation og snyd med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, der har negativ indvirkning på udledningen af luftforurenende stoffer. AdBlue-svindel takseres i dag med en bøde på 1.000 kroner, men med den nye lov hæves bødestørrelsen markant, så det ikke længere kan betale sig at spekulere i omgåelse af reglerne. ITD støtter et højt bødeniveau, som er proportionalt i forhold til overtrædelsen.
- Det skal ikke kunne betale sig at snyde, og derfor støtter ITD også op om Folketingets nye lov. Vi tager på det kraftigste afstand fra enhver form for svindel med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. For os er det dog vigtigt, at der skelnes mellem bevidst manipulering med udstyret og tilfælde, hvor eventuelle fejl på systemet kan være opstået utilsigtet, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Snydeandordninger
Lovgivningen kommer som led i, at politiet i foråret har fundet snydeanordninger i omkring hvert fjerde køretøj i forbindelse med en stikprøveundersøgelse. Derfor tester Miljøstyrelsen i øjeblikket det reelle omfang af snyd med forureningsbegrænsende udstyr ved den danske grænse.
- ITD glæder sig over Miljøstyrelsens initiativ og ser frem til at få neutral og faktuel statistik på området. Vi forventer, at Miljøstyrelsen undersøger flere strækninger rundt om i Danmark for at få så retvisende et billede af det reelle omfang som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.