23948sdkhjf

Hvorfor skal tolden i Middelfart lukkes?

Kommentar fra Danske Speditører.

 

Af Claus Bo Larsen,

Medlem af Fagudvalg TOLD i Danske Speditører

og toldchef i Blue Water Shipping

cbl@bws.dk

&

Henrik Beck

Politik- og kommunikationschef

Danske Speditører

hbe@dasp.dk

Virksomhederne på Fyn og i Trekantområdet frygter at blive taberne i spillet om opbygningen af den nye Toldstyrelse i Aarhus og reorganiseringen af de decentrale toldekspeditionssteder. Da Danmarkskortet med angivelse af hvor den nye toldadministration ville være at finde, var Middelfart forsvundet.

Det betyder, at de cirka 60 toldmedarbejdere i Middelfart med gennemsnitligt 17 års erfaring og viden på toldområdet, ikke kan fortsætte med at udføre deres arbejde med udgangspunkt i Teglgårdsparken i Middelfart efter den 1. juli 2018.

Hvad betyder det for erhvervslivet, og er en lukning af tolden i Middelfart overhovedet i overensstemmelse med regeringens planer om at gøre den fremtidige danske toldadministration mere erhvervsvenlig? Altså for virksomheder i hele landet?

Øgede omkostninger og byrder

Lad os starte med et udsagn fra medarbejderne i toldadministrationen i Middelfart. De er kommet med et skriftligt opråb, der er dateret 6. november 2017. Det er Danske Speditører selvfølgelig kommet i besiddelse af.

Heri skriver de 60 medarbejdere, at ”de afledte konsekvenser i forhold til erhvervslivet på Fyn og i Trekantområdet vil blive, at erhvervslivet bliver påført øgede omkostninger og byrder, da de (altså virksomhederne i området) stilles dårligere end virksomheder, der er placeret nærmere Toldstyrelsens fremtidige lokationer”.

Udsigt til lange omveje

Når virksomhederne på Fyn og i Trekantområdet skal have ordnet noget toldmæssigt i forbindelse med såkaldte eur/atr-certifikater, der skal stemples af toldmyndighederne – og kunden samtidig kræver, at det afstemplede tolddokument sendes sammen med godset – opstår der bøvl. Lukkedes tolden i Middelfart, vil det betyde, at en virksomhed fra Odense skal køre godset til Esbjerg eller Aarhus for at få dokumenterne afstemplet for derefter f.eks. at sende godset ud med fly fra Københavns Lufthavn i Kastrup.

For at undgå den slags omveje for at møde op hos toldmyndighederne er artikel 159 i EU-Toldkodeksen formuleret meget præcist. Medlemslandene skal placere og bemande toldekspeditionsstederne ”under hensyntagen til trafikkens og varernes art og de toldprocedurer, som varerne skal henføres under, således at den internationale trafikstrøm hverken forhindres eller forstyrres”.

Det viser trafiktallene

Sagt på mere jævnt dansk, så skal den danske regering have blikket stift rettet mod trafiktallene og den regionale erhvervsudvikling på Fyn og i Trekantområdet, inden der tages en beslutning om at ændre den toldfaglige service i området. Derfor skulle man tro, at beslutningen om at lukke Middelfart bygger på en analyse, der viser, at det fynske og østjyske erhvervsliv er på tilbagegang, og at eksempelvis godsmængderne ud og ind af områdets havne er faldende. Det er bare ikke tilfældet!

Rent faktisk omsætter havnene i Fredericia og Middelfart mere gods end Aarhus Havn. Tallene var i 2016 henholdsvis 8,5 millioner tons og 8,223 tons gods.

Middelfart ligger midt i et af Danmarks trafikale knudepunkter:

- I området mødes motorvej E20 og E45, og det er også her, at de øst/vestgående og nord/sydgående jernbanelinjer skærer hinanden.

- I Fredericia ligger en af landets største industrihavne, som blandt andet er knudepunkt for trailertrafikken til Østeuropa.

- Med forbindelser til Hamburg, Bremerhaven og Antwerpen er Trekantområdet forbundet med de store oversøiske containerruter.

- I området bliver der over de kommende år udviklet Taulov Dry Port, der ifølge projektets vision vil komme til at dække et areal på 700.000 kvadratmeter.

Hvad ligger der mon bag?

Ligesom medarbejderne hos tolden i Middelfart og virksomhederne på Fyn og i Trekantområdet synes Danske Speditører, at planerne om at lukke tolden i Middelfart savner en fornuftig begrundelse. Vi har i hvert fald endnu ikke fået præsenteret et solidt og troværdigt beslutningsgrundlag.

Derfor har vi venligt - men bestemt - telefonisk og skriftligt meddelt Skatteministeriet, der er ansvarlig for området, at vi snarest muligt gerne vil høre, hvad der ligger bag.

Vi har i Danske Speditører taget initiativ til at bringe spørgsmålet op på SKAT’s store kontaktudvalgsmøde med erhvervslivet i overmorgen onsdag den 29. november 2017. Her har vi fået sat et punkt på dagsordenen, der slet og ret lyder: ”Begrundelser for, konsekvenser af og alternativer til lukning af toldekspeditionen i Middelfart”.

Danske Speditører slipper ikke Middelfart-sagen lige med det samme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063