23948sdkhjf

Danske enegang for weekendhvil?

ITD: Nej til dansk særregel for hvil i førerhuset.

Det er forventningen, at EU-Kommissionens kommende vejpakke vil indeholde et forslag, der skal præcisere den gældende lovgivning inden for hvil i førerhuset. ITD vurderer, at forslaget er et fornuftigt og stærkt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande for nylig har indført.

Senest foreslår Enhedslisten et dansk særkrav med bøder på op mod 225.000, hvis chaufføren afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset.

Meget tyder på, at EU-kommissionen i deres kommende vejpakke vil følge en indstilling fra EU-Domstolens generaladvokat, hvor man forbyder, at chauffører kan foretage deres lovpligtige 45 timers hvil i deres køretøj. Samtidig vil Kommissionen indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og først behøver at afholde det lovpligtige 45-timers hvil efter 4 uger. Forslaget betyder, at chaufføren får mulighed for at køre ude i fire uger - før han skal afholde sit lovpligtige 45 timers hvil. I stedet for efter to uger, som lovgivningen kræver i dag. Derudover skal chaufføren kompensere for de øvrigt reducerede hvil i perioden.

ITD er positive overfor Kommissionens forslag.

- Det giver fleksibilitet i transportplanlægningen for chauffører og transportvirksomheder, når chaufføren hver fjerde uge kan vende tilbage til bosteds-landet for at afholde hvil. Samtidig imødekommer det generaladvokatens indstilling om, at chaufføren ikke må foretage det lovpligtige 45 timers hvil i førerhuset. Forslaget er et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer mere fair konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne, siger Karen Roiy, der er public affairs chef i ITD.

- Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fælleskab vil kæmpe for det forslag, som Kommissionen kommer med i vejpakken. Vi har nogle europæiske regler for køre- og hviletid, som bl.a. stiller krav om et 45 timers hvil hver anden uge. Vi er så tæt på Kommissionens vejpakke nu, at det ville være helt galt at lade os rive med og indføre nye nationale særregler, tilføjer hun.

- Det er et problem, at enkelte medlemslande allerede har valgt en kortsigtet national særløsning, for det løser nødvendigvis ikke den samlede europæiske udfordring eller stiller de enkelte chaufførerne bedre. I stedet rejser det en række nye spørgsmål om investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet.

- Netop derfor er det også afgørende, at vi finder fælles europæiske løsninger på de udfordringer, vi har i branchen. Der er behov for bedre og klarere regler, og derfor håber vi, at politikere og branchen i fællesskab kan arbejde videre på de konklusioner, som EU-Kommissionen forventes at præsentere i vejpakken sidst i maj, siger Karen Roiy.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078