23948sdkhjf

Minister-besøg i Japan

Rederiforeningen er med.

Det er velvalgt, at erhvervsminister Brian Mikkelsen i denne uge besøger i Japan sammen med repræsentanter fra det Blå Danmark. For i år fejres 150-året for etablering af diplomatiske relationer mellem Danmark og Japan.

Som to nationer, med en fremtrædende maritim arv, var det i 1867 ikke vanskeligt at finde fælles fodslag om handelsrelaterede sager. Det er også tilfældet i dag, hvor Danmark og Japan er handelspolitiske allierede – begge med en tro på den fri og lige adgang til internationale skibsfartsmarkeder.

-Japan er et vigtigt marked for de danske rederier, både i forhold til eksport, men i lige så høj grad i forhold til skibsbygning. Derfor er det min ambition under de kommende dages besøg at støtte op under det navn som dansk skibsfart har i Japan – og yderligere styrke de gode relationer – både politisk og kommercielt, siger Brian Mikkelsen.

Langvarige relationer er afgørende

Danske rederier har en lang tradition for stærke relationer til japanske handelshuse, rederier og værfter. Særligt de japanske handelshuse som Mitsubishi, Mitsui, Marubeni indtager en markant rolle i japansk erhvervsliv. De er ikke mindst vigtige for danske rederier, da de fungerer som mægler og garant i forbindelse med skibsbygning i Japan.

-På et marked som det japanske er det vigtigt at have støtte fra det officielle Danmark. Vi sætter af samme årsag stor pris på, at Brian Mikkelsen deltager i arrangementer med danske rederier og deres japanske samarbejdspartnere, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Med over 3 mia. i årlig eksport er det japanske marked vigtigt for dansk skibsfart. Et af de rederier, som nyder godt af samhandlen med Japan, er Clipper Group – som også understreger betydningen af relationer på et marked som det japanske.

Stærke relationer nødvendige

-Når man vil handle med japanske kontakter, er langvarige og stærke relationer meget vigtige. Det er ikke nemt at komme ind i varmen. Clipper har arbejdet tæt sammen med japanske værfter og rederier i mange år, og vi har opbygget stærke relationer til vores japanske partnere. Rundbordsdrøftelser og møder i regi af Rederiforeningen og ambassaden er en vigtig tilføjelse til vores løbende rent kommercielle kontakter, siger Mathias Grønvald, Senior Vice President i Clipper Bulk, der deltager i besøget.

Erhvervsministerens besøger Japan i perioden 23.-28. april. Brian Mikkelsen vil, udover Tokyo, besøge Kagawa-regionen, hvor han vil deltage i navngivningen af et skib fra det danske rederi Ultrabulk. /mb

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078