Frankrig kræver bevis for sociale sikring
Skal lastbilen rulle gennem Frankrig fra den 1. april 2017, så er det vigtigt, at chaufføren har den såkaldte A1 attest med i lastebilen. Attesten viser, i hvilket land han eller hun er socialt sikret.
- A1 attesten er bevis for, hvor chaufføren er socialt sikret. Derfor bør alle chauffører, der ikke udelukkende kører national transport i Danmark, have en A1 attest. I visse lande er det allerede et lovkrav at medbringe den, og nu er det også lovpligtigt i Frankrig, fortæller Maria Feldbeg, jurist i ITD.
A1 Attest
Under alle omstændigheder bør man have en A1 attest, hvis man udfører arbejde i andre lande end Danmark, da det blå sygesikring ikke gælder, når man er i udlandet i forbindelse med sit arbejde. Har man ikke en A1 attest, risikerer man selv at skulle lægge ud for visse omkostninger i udlandet som for eksempel lægebehandling
Har man chauffører, der er bosat i udlandet, skal man være særlig opmærksom. Udgangspunktet er, at ansatte, der udfører arbejde i to eller flere lande, skal social sikres i det land, hvor de har bopæl, hvis de arbejder over 25 procent her. Arbejder de under 25 procent i sit bopælsland, skal de social sikres i det land, hvor de er ansat.
Indtil man modtager den endelig afgørelse, om hvor chaufføren er social sikret, skal chaufføren medbringe et bevis på, at man har søgt om A1 attesten.
Læs mere på ITD's hjemmeside:
A1 Attest