23948sdkhjf

Nabotjek på sandsugerafgifter

Regeringen vil nabotjekke afgifter på sandsugere.

De danske myndigheder vil i de kommende måneder gennemføre et officielt nabotjek af afgifter på sandsugere. Mens sandsugeres forbrug af brændstof i en række andre EU-lande er fritaget for afgifter, har Danmark fastholdt afgifter på brændstoffer for sandsugere.

Den danske praksis om at pålægge sandsugere afgift på dele af deres brændstofforbrug vil nu blive ”nabotjekket” af de danske myndigheder. Danmarks Rederiforening rejste allerede før jul sagen i regi af regeringens Implementeringsråd, da danske rederier er udsat for skævvridende konkurrencevilkår fordi de danske myndigheder tolker EU's lovgivning anderledes end i nabolandene.

Dansk særfortolkning

Nu har regeringens Implementeringsudvalg med Troels Lund Poulsen i spidsen besluttet, at myndighederne vil foretage en officiel sammenligning af den danske praksis op imod vores nabolandes praksis. Det glæder Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, som sidder med i Implementeringsrådet:

- Det er glædeligt, at regeringen uden forbehold sender sagen videre til nabotjek, for ingen er tjent med at vi jager aktivitet ud af landet grundet en dansk særfortolkning. Den danske særafgift svækker desværre danske sandsugerrederiers konkurrencekraft, så vi håber, at nabotjekket i sidste ende kan føre til mere lige konkurrencevilkår for sandsugere. For det er i vores øjne ikke EU, men derimod den danske tolkning, som er udfordringen, siger Jakob Ullegård.

Energibeskatningsdirektiv

Sagen drejer sig om fortolkningen af EU’s energibeskatningsdirektiv, som giver en obligatorisk fritagelse for afgift på mineralolieprodukter, der bliver brugt i forbindelse med sejlads. Kort fortalt gør den snævre danske fortolkning, at danske virksomheder med sandsugere skal betale afgift af den del af brændstoffet, som går til at suge sandet – også selv om det typisk sker, når fartøjet er i bevægelse. Sandsugere fra f.eks. Tyskland, Holland, Belgien og England er helt fritaget for energiafgifterne, da myndighederne i disse lande anser hele forbruget for at være omfattet af begrebet ”sejlads”.

Fra rederiernes side vil en ligestilling af reglerne med resten af EU kunne mærkes:

- Det er rigtig godt, at regeringen nu vil se på reglerne og sammenligne med vores nabolande. Det glæder mig, at de danske regler bliver testet, så vi og andre danske sandsugere er konkurrencedygtige i forhold til entreprenører fra andre lande, som er fritaget for energiafgifterne. Det er min forventning, at nabotjekket vil pege til en ændring af den danske praksis, så konkurrencevilkårene bliver mere fair, siger Søren Evald Jensen, områdechef i NCC Roads A/S, Råstoffer.

Regeringen forventer, at nabotjekket vil ligge færdigt i midten af 2017.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062