Aftale volder hovedbrud
DTL og en stribe andre erhvervsorganisationer (Dansk Erhverv, DI, Dansk Byggeri, Vindmølleindustrien, ITD og Dansk Kranforening) havde sidste år en god dialog med Vejdirektoratet om en mulig løsning for en spærretid for særtransporter.
Efter oplysninger fra Transportministeriet er der nu indgået et politisk forlig mellem VLAK-regeringen og DF, hvor man agter at indføre en forsøgsordning allerede fra 1. juli i år – men tilsyneladende uden etablering af de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser for de lange transporter. Blot hedder det, at ”der kan samtidig vise sig behov for at se på etablering af rastepladser forbeholdt lange særtransporter”.
-Løsningen, som man blev enige om at pege på, var en spærretid for særtransporter med en længde på over 50 meter på hverdage i tidsrummet kl. 6-9 og kl. 15-18 på motorvejsstrækningerne E45 fra Hadsten til Kolding og E20 fra Kolding til Odense, fortæller DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der undrer sig over den manglende medtagelse af parkeringsarealer og spørger:
-Skal vindmølletransporterne holde i nødsporene?
Parkeringsarealer nødvendige
-Det var en klar forudsætning, at Vejdirektoratet af hensyn til overholdelse af køre-/hviletidsreglerne og uforudsete hændelser skulle etablere de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser for de pågældende transporter både på og før strækningerne med spærretid. Disse findes ikke i dag.
Vejdirektoratet har i et notat til politikerne netop beskrevet muligheden for etablering af parkeringsarealer til lange særtransporter på et antal egnede lokaliteter, som samlet vil kunne løse den generelle udfordring med overholdelse af køre-hviletidsbestemmelser. Disse pladser vil kunne etableres for i alt 15 mio. kr.
Vejdirektoratet skriver videre, at behovet for rasteanlæg for de lange særtransporter forstærkes yderligere ved indførelse af spærretid på centrale dele af motorvejsnettet, da det bliver sværere at håndtere uforudsete hændelser på vejen eller med materiel.
-Der ér et behov. Uden etablering af disse parkeringsarealer bliver transporterne i praksis – fx i tilfælde af uforudsete hændelser herunder vedrørende transporter fra Tyskland – nødt til at holde i nødsporet med store trafiksikkerhedsmæssige risici til følge – eller at overtræde spærretiden, fortæller Erik Østergaard.
-Det vil være en helt uacceptabel situation at bringe chaufførerne, vognmændene og deres kunder i. Så når politikerne er så forhippede på spærretider, så må de til lommerne med midler til de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser. /mb