Grøn færgefart i fremdrift
Ny oversigt fra Danmarks Rederiforening viser, at den grønne færgefart er i solid fremdrift. Det gælder ikke kun de helt store projekter som elfærgerne på Øresund og hybridfærger mellem Danmark og Tyskland. Den øvrige færgefart arbejder også med energieffektivisering, blandt andet på MOLSLINJEN.
Når færgerne Tycho Brahe og Aurora bliver omstillet til ren eldrift i løbet af det første halvår 2017, så er det et nyt, stort skridt frem for en grønnere færgefart. Det vil nemlig betyde, at færgernes miljø- og klimapåvirkningen bliver langt mindre – samtidig med at det vil være et nyt, grønt flagskib for dansk søfart. Allerede i dag råder Scandlines over verdens største flåde af hybridfærger, og flere andre overfarter kigger til både LNG, hybrid- og ren el-drift.
-Der er fortsat grøde i vandet, når det kommer til omstillingen af færgefarten. På den måde er vi i overhalingsbanen, når det kommer til at bringe den grønne omstilling ind i transportsektoren. For det er klart, at når 240 bilister slukker motoren og tager sig en kop kaffe, alt imens el fra vindmøller bringer dem med færgen over Øresund, så er det ægte, grøn omstilling, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening om den udvikling.
Danmarks Rederiforening har samlet en række fakta om den aktuelle, grønne omstilling i et faktaark, som beskriver ændringerne. Herunder de nye muligheder fra 2016 med både afskaffelsen af PSO-betalingen og åbningen for elektrificering af de mindre færger. Begge dele vil åbne op for mere elektrificering. Men også den øvrige færgedrift er i omstilling. Det gælder eksempelvis MOLSLINJEN, som har arbejdet med at spare brændstof:
-Vi har målrettet arbejdet med at optimere vores drift, og vi kan konstatere, at vi over et år har opnået en besparelse på over fem procent i brændstofforbruget gennem en række forskellige tiltag. Det gør vi selvfølgelig primært for at styrke vores bundlinje, men det er samtidig også et skridt i en grønnere retning, fortæller Carsten Jensen, adm. direktør for MOLSLINJEN. /mb