DTL: Nej til opgavetyveri
DTL var klare i mælet på møde med minister for offentlig innovation samt erhvervsministeren og økonomi- og indenrigsministeren: Opgavetyveri fra offentlige virksomheder på bekostning af private vognmænd er ikke acceptabelt. Der må etableres fair vilkår på affaldsområdet.
Kommunerne er i et vist omfang forpligtet til at sikre behandlingskapacitet til virksomheder og borgere i kommunen. Kommunerne har derfor etableret fælleskommunale affaldsselskaber – de såkaldte § 60-selskaber. En række af disse selskaber varetager dog ikke alene affaldsbehandling, men også indsamlingsopgaver i form af vognmandskørsel – og dermed på bekostning af private aktører.
-Kommunernes vognmandskørsel sker i direkte konkurrence med de private vognmænd, og dette sker under ulige betingelser.”
Sådan faldt ordene på dagens møde i Finansministeriet, til de første drøftelser af hvordan offentlige og private virksomheder ikke spænder ben for hinanden.
-Vilkårene for de kommunale og private affaldsoperatører er ikke ens. De offentlige selskaber er f.eks. fritaget for krav om vognmandstilladelse, der som bekendt omfatter krav til egenkapital og uddannelse mv. En anden forskel på vilkårene for de to virksomhedstyper er, at låneomkostningerne er lavere for offentlige virksomheder end for de private”, siger Lisbet Hagelund, chefkonsulent i DTL-Danske Vognmænd og sekretær i Danaffald.
-Det er også en ganske væsentlig forskel, at paragraf 60-selskaberne er underlagt hvile-i-sig-selv-princippet og driften er finansieret via gebyr, som kunderne – virksomhederne og borgerne – er tvunget til at betale. Denne sikkerhed for at få dækket sine udgifter findes ikke hos de private virksomheder, der er drevet på almindelige markedsvilkår. Det er ikke fair, og reelt mener vi at der er tale om et opgavetyveri, forsætter Hagelund.
-I lovgivningen er indsamling af affald en mulighed, ikke en pligt. For os at se er alternativet til kommunal affaldskørsel at udbyde indsamlingsopgaven. Så vil vi formentlig kunne forbedre indsamlingen til en lavere pris – og samtidig sikre mere til genanvendelse, siger Lisbet Hagelund, som også peger på andre problemer:
DTL har bidraget til Dansk Erhvervs forberedelse af mødet i form af et notat med eksempler fra mange forskellige brancher. Her har DTL bl.a. peget på, at kommunerne er forpligtede til at drive genbrugspladser, hvor borgere og erhverv kan aflevere deres affald, men påpeget, at kommunerne er ikke de eneste, der har sorterings- og omlastningspladser. Det har nemlig også erhvervsvirksomheder fx i vognmandsbranchen, hvor de sidste primært bruger pladserne til finsortering af det affald, som de selv kører. Men konkurrencen mellem de kommunale og private pladser bliver ulige, fordi der er meget få private pladser, der også skaber affaldsløsninger for andre virksomheder med mindre og mellemstore affaldsmængder. Det påpeger DTL som et problem. /mb