23948sdkhjf

Ophugningsindustrien skal forbedres

Momentum skal fastholdes i aftaler.

Skibsophugningsindustrien er i rivende udvikling. Senest har verdens største flagnation, Panama, tiltrådt Hong Kong-konventionen og stadig flere ophugningsværfter investerer i miljø- og sikkerhedsmæssige tiltag, hvilket for blot få år siden ikke var efterspurgt - hverken af lovgivere eller rederier.

Der bliver i disse dage debatteret miljø og sikkerhed i ophugningsindustrien, når aktører fra hele verden mødes i Singapore til TradeWinds Ship Recycling Forum. Konferencen fokuserer især på, hvordan man fastholder den positive udvikling, som kravene i Hong Kong-konventionen i kombination med krav fra ansvarlige rederier har igangsat. Ligeledes blev der debatteret, hvad konsekvenserne af EU's ophugningsforordning betyder, idet den stiller yderligere krav til europæisk flagede skibe.

Godt 85 procent af verdens skibsophugning foregår i Asien, nærmere betegnet Indien, Pakistan og Bangladesh, hvor man typisk oplever problemer med sikkerhed og miljø ved ophugning på strande. Men stadig flere værfter søger om godkendelse i henhold til IMO’s Hong Kong-konvention om ophugning. Snart vil over 20 ophugningsværfter have papir på, at de opfylder kravene til miljø- og arbejdsmiljø. Det er positivt, mener Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmark Rederiforening.

-Erhvervet har brug for et regelsæt, der giver mulighed for, at faciliteter og rederier kan fastholde den positive udvikling. Hvis ikke IMO landene og branchen tager ansvar, vil vi se EU-regulering, der bremser udvikling dér, hvor hovedparten af verdens ophugning finder sted. Derfor er det vigtigt, at vi får flere af de store søfartsnationer til at tiltræde konventionen og fortsat opmuntrer rederier og værfter til at fastholde ordentlige miljø- og arbejdsmiljøforhold, siger hun.

-Vi har set en udvikling på Shree Ram faciliteten, som alle for et år siden sagde, ville være helt umulig. Vi ser nu, at de forskellige ophugningsfaciliteter konkurrerer på miljø- og sikkerhedsstandarder - ikke kun prisen," fortalte Annette Stube, Head of Group Sustainability, Maersk Group i sin præsentation på konferencen.

Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen bliver i øjeblikket debatteret i Folketinget. Det store fokus fra ind- og udland glæder Danmarks Rederiforening, der ser frem til, at Danmark forhåbentligt snart tiltræder konventionen.

For at Hong Kong-konventionen kan træde i kraft, kræves blandt andet at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. I dag er kun fem lande tiltrådt. /mb

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062