23948sdkhjf

Små vognmænd klarer sig bedst

Ny transportanalyse fra Deloitte.

Det er generelt gode tider for de danske vognmandsvirksomheder: Flere har overskud, indtjeningen er stigende, og antallet af konkurser er halveret siden 2010. Det viser Transportanalysen 2016 fra Deloitte. Bedst går det for de små vognmandsvirksomheder, der kan sætte flest penge i banken per ansat. Derimod har flere af de største vognmænd i stigende grad svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

- Der er ingen tvivl om, at de danske vognmænd nyder godt af det generelle opsving i økonomien. Alene hen over de sidste to år er det gennemsnitlige primære resultat per ansat steget med cirka 40 procent. Samtidig er andelen af virksomheder, der kører med underskud, på retur, siger partner i Deloitte, Lars Andersen.

Ifølge Lars Andersen er resultaterne så gode, at tæt ved seks ud af ti vognmandsforretninger kan karakteriseres som værende meget sunde:

- Typisk er en virksomhed sund, når soliditeten er høj kombineret med et højt afkast af den investerede kapital. Den kategori falder 58 procent af de danske vognmænd i, hvilket er meget imponerende. Det vidner om, at flertallet af vognmændene har fundet en fornuftig forretningsmodel og også har polstret deres forretning til dårligere tider, siger han.

De små trækker læsset

Selv om transporterhvervet over en bred kam altså er i bedring, er det dog ikke alle vognmænd, der klarer sig lige godt. De store har generelt sværere ved at tjene penge end de små, fortæller Lars Andersen:

- Ser man på det primære resultat per ansat, er det klart de små virksomheder, der er helt i top, mens de store indtager pladsen i bunden. Samme billede tegner sig, når man kigger på afkastet af den investerede kapital, der også er et vigtigt nøgletal. Også her har de små virksomheder lagt sig forrest i feltet, og det synes i stigende grad at være svært at indhente dem.

Ifølge Lars Andersen skal de store vognmandsvirksomheder derfor have fuld fokus på at forbedre likviditeten de kommende år, hvis de fortsat skal drive en sund forretning:

- Det er klart, at har man foretaget større investeringer i sin forretning, som mange større vognmænd har gjort, skal man også arbejde hårdt på at få pengene hjem igen. Særligt er det afgørende, at man formår at styre pengebindingen og dermed likviditeten. Og så skal man generelt sørge for at have virkelig god orden i penalhuset, når det gælder om at styre den daglige økonomi, siger Lars Andersen.

Deloittes Transportanalyse 2016 er baseret på tal fra 158 speditører og 730 vognmænd. Den bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater i branchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062