Hvem skader branchen?
Af John Larsen, redaktør for DTL Magasinet
I Transport Tidende nr. 15 skriver politik- og kommunikationschef i Danske Speditører Henrik Beck om sin nyerhvervede hvide sikkerhedshjelm, som han mener, der er brug for i sit virke. Det er der åbenbart, når man snubler over sig selv.
Henrik Beck fremturer nemlig endnu en gang mod DTL Magasinets omtale af en RUC-undersøgelse, hvori han er refereret for at advare mod mediekampagner, der omtaler problemer med underbetalte, udenlandske chauffører. Han mener, at han har sagt og skrevet noget ganske andet.
Det, som Henrik Beck fravælger at henvise til, er et interview med Lastbil Magasinet 4. maj, hvor han citeres for dette:
»Jeg får den tanke, at meget af det dårlige omdømme skyldes ting og sager, som vejgodstransporten selv sætter i værk. Jeg mener, at transportbranchens ry og omdømme er lidt ufortjent, og jeg savner nogle flere af de positive historier, som dem vi for eksempel fik i tv serien De unge Truckere.«
Journalisten spørger så hvem, der efter Henrik Becks mening er med til at skade branchens omdømme med negative historier? Han svarer (citat):
»For eksempel i valgkampen var det interessant, at DTL havde planlagt et stort politikermøde på Kronborg for at diskutere transportbranchens udfordringer. Her blev der fokuseret meget på udenlandske chaufførers vilkår og socialt armod, og det har den bivirkning, at man selv kommer til at skabe et negativt omdømme.« Henrik Beck mener desuden, at medierne har en tendens til at fokusere på de negative historier fra branchen. (Citat slut).
De citater, mener vi, er repræsentative for at kunne gengive Henrik Becks holdninger, som vi gør. Henrik Beck har ingen grund til at føle sig fejlfortolket.
Jeg kan i øvrigt henvise til Henrik Becks henvendelse og redaktionens replik i DTL Magasinet nr. 8 side 14.
Læs Henrik Becks kommentar her