23948sdkhjf

Årets Lastbil i Europa er italiensk

Iveco gentager triumf 25 år efter debut.

Den prestigefulde kåring Truck of the Year blev et fransk-italiensk opløb, som blev afgjort på de helt små marginaler.

Prisen blev uddelt i aftes på den franske transportmesse Solutrans, der blev åbnet tirsdag og kører frem til lørdag i Lyon.

Debut i 1991

Iveco Eurocargo kører dermed med titlen, som modellen gjorde det for knap 25 år, da Eurocargo blev lanceret første gang.

Eurocargo har nemlig været Ivecos sikre trumf, siden den italienske distributionsbil blev lanceret i 1991 under navnet Euro Cargo. Bilen blev relanceret i sensommeren 2015 og er nu kåret til Årets Lastbil i Europa 2016.

Den nye Iveco Eurocargo er en kraftigt opdateret bil, som skal være med til at holde Iveco helt fremme i det mellemtunge segment. New Eurocargo opfylder Euro 6-kravene ved kun at benytte SCR-teknologi – ”SCR only”-metoden, som Iveco konsekvent sværger til – og så er den selvfølgelig opdateret til at overholde de nye EU-krav til diverse sikkerhedssystemer, ligesom bilen har fået et ganske pænt facelift med et mere rapt udseende og moderne komfort. Motorprogrammet i den nye Eurocargo spænder over motorer på 4,5 eller 6,7 liter, som yder fra 160 til 320 hk.

Dødt løb

Ud af seks nominerede til titlen som ”Truck of the Year 2016” løb Iveco Eurocargo med flest stemmer. 101 point fik distributionsbilen i afstemningen, og det var lige akkurat nok til at vinde det tætte kapløb om prisen foran det franske bud på en vinder, nemlig Renaults nye serie af anlægsbiler, C- og K-modellerne.

Renault, der vandt hæderen forrige år med T-serien, skilte sig klart ud i årets kåring sammen med Iveco. På tredjepladsen kom Ford Otosan Construction – en ny serie af anlægsbiler fra Ford Trucks, som produceres i Tyrkiet og rykker ind på det europæiske marked i 2016.

Bag kåringen står den internationale lastbil-jury bestående af 25 af Europas førende motorjournalister fra lige så mange lande.

Pierre Lahutte, Ivecos topchef, modtog prisen af juryens formand, italieneren Gianenrico Griffini.

»Iveco har leveret en mellemtung lastbil, som igen hæver overliggeren i et meget konkurrencepræget segment, hvor Eurocargo har været markedets målestok i de sidste 25 år,« sagde Gianenrico Griffini bl.a. i motivationen for kåringen.

Finale-placeringen

Iveco Eurocargo 101 (point)

Renault C & K 98

Ford Otosan Construction 35

Volvo FH Dual Clutch 34

DAF CF Silent 17

Renault D 12

Hvert af de 25 jurymedlemmer har 12 point til rådighed og må højst sætte 7 point på samme kandidat. Man behøver ikke uddele alle 12 point.

Det danske medlem af den internationale lastbil-jury er Lastbil Magasinets tekniske redaktør, Ivan Stjernqvist, der uddelte 7 point til Renault C&K, 4 til Iveco Eurocargo samt 1 til Ford Otosan Construction.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062