23948sdkhjf

Transportministre: Uændret grænsekrydsning med lastbiler

EU's transportministre, der mødtes i går i Luxembourg, tog EU-Parlamentets holdning til sig vedrørende spørgsmålet om grænsekrydsninger af modulvogntog, længere og tungere lastbiler, oplyser DTL.

EU's transportministre, der mødtes i går i Luxembourg, tog EU-Parlamentets holdning til sig vedrørende spørgsmålet om grænsekrydsninger af modulvogntog, længere og tungere lastbiler, oplyser DTL.



Ifølge ministerrådet bliver der ikke, i det nye direktiv om vægt og dimensioner, ændret på de aktuelle forhold på dette område.

Det glæder Erik Østergaard, formand for Nordic Logistics Association og adm. direktør i DTL, der lægger vægt på at undgå barrierer for den nordiske trafik:

- Ministrene følger dermed Kommissionens holdning og ligger på linje med beslutningen i Europa-Parlamentet, og vi kan dermed se frem til, at det forhåbentlig bliver endeligt politisk vedtaget. Både Rådet og Parlamentet har handlet hurtigt i denne sag, hvilket er godt for mere effektive, miljøvenlige og mere sikre lastbiler på Europas veje.

Glad svensk minister

Den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd udtrykker i en pressemeddelelse samme glæde over, at der nu politisk er opnået enighed på området:

- For Sverige er det vigtigt at tillade lange og tunge køretøjer at køre i grænseoverskridende trafik. Det gavner miljøet og er en mere effektiv måde at transportere på, udtaler hun efter mødet.

Ingen ændringer

Både beslutningen hos EU-Parlamentet, og nu hos ministrene, om at opretholde status quo for trafik med modulvogntog, længere og tungere lastbiler – og ikke følge Kommissionens forslag om specifikt at nævne grænsekrydsning i direktivet – har medført spekulative fortolkninger om, at muligheden for grænsekrydsning afskæres fremadrettet.

- Det er ikke tilfældet, som man jo også kan se på den svenske ministers udtalelse. Opfattelsen er, at tingene kan fortsætte som hidtil, påpeger Erik Østergaard.

Mere sikre og miljøvenlige

Hvad angår mere sikre og aerodynamiske køretøjer, er ministrenes enighed, ifølge Erik Østergaard, et skridt frem. Men det vil tage tid at få disse køretøjer på markedet, konstaterer han:

- Det er selvfølgelig beklageligt, så jeg vil opfordre lastbilproducenterne til, at de fortsætter med at udvikle og anvende andre løsninger, der bidrager til at køre lastbiler endnu mere sikre og miljøvenlig, både i byerne og på vejene i det åbne land.

Sagen forhandles færdigt med EU-Parlamentet i løbet af efteråret.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078