23948sdkhjf

Danske forskere udvikler ny asfalt

En optimeret vejbelægning, udviklet i et dansk forskningsprojekt, kan spare de danske bilister for et trecifret millionbeløb årligt til benzin, hvis den bliver 'rullet ud' over hele landet, skriver Ingeniøren.

En optimeret vejbelægning, udviklet i et dansk forskningsprojekt, kan spare de danske bilister for et trecifret millionbeløb årligt til benzin, hvis den bliver 'rullet ud' over hele landet, skriver Ingeniøren.



Vejtransporten står for en fjerdedel af Danmarks samlede nettoenergiforbrug, og en tredjedel af energien går til at overvinde rullemodstanden i vejen. Ved at nedbringe vejbelægningens rullemodstand, uden at reducere friktion og jævnhed, har de danske forskere vist, at det er muligt at begrænse brændstofforbruget med op til tre procent.

Belægningen er udviklet af Forskningsprojektet, COOEE, som består af RUC’s grundforskningscenter Glas og Tid, DTU Byg, NCC Roads og Vejdirektoratet.

-EU-Kommissionen har fokus på at nedbringe CO2-udslippet, og transportsektoren har historisk haltet efter de andre industrielle sektorer. Dækindustrien og bilindustrien har i en årrække arbejdet med rullemodstand, og så tænkte vi, at det er interaktionen mellem dæk og vej, der er interessant. Så mon ikke det var en idé at lave noget belægning, der har til formål at nedbringe den rullemodstand, siger chefkonsulent Bjarne Schmidt fra Vejdirektoratet

Det er meget små justeringer i belægningens sammensætning, der gør det muligt at begrænse brændstofforbruget. Ved at forbedre det seje plastiske stof bitumen og bruge en anelse mindre sten har forskningsholdet nedbragt rullemodstanden med 10 procent, hvilket vil kunne give en brændstofbesparelse på tre procent.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062