23948sdkhjf

Cabotage-fifleri halveret

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter melder at antallet af brud på cabotagereglerne er halveret siden 2012 – DTL og 3F ser udviklingen som en sejr.

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter melder at antallet af brud på cabotagereglerne er halveret siden 2012 – DTL og 3F ser udviklingen som en sejr.



Politiets tungvognskontroller fanger kun halvt så mange udenlandske lastvogne, der har overtrådt cabotagereglerne, som de gjorde i 2012.

Det oplyser brancheorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL) med Rigspolitiets Nationale Færdselscenter som kilde.

Faldet i den ulovlige cabotagetrafik på danske veje skyldes angiveligt en kombination af flere millioner til politiets kontrolindsats, skrappere danske regler og højere bødesatser.

I DTL betegner adm. direktør Erik Østergaard udviklingen som en »kæmpe sejr« med henvisning til DTL og 3F’s kamp imod konkurrencen fra udenlandske lastvogne.

- Jeg vil gerne rose politiet for deres indsats og engagement i sagerne om ulovlig cabotage. Men tallene må ikke give anledning til, at man slækker på indsatsen. Hvis vi fortsat skal holde ulovlighederne nede, så skal kontrollen og sanktionerne hele tiden være helt på forkant, siger Erik Østergaard.

Legal cabotage

Han erkender samtidig, at danske vognmænds udfordring i forhold til den lovlige cabotagekørsel slet ikke er løst.

- Vi er kommet rigtig langt i bekæmpelsen herhjemme. Men det er ikke kommet af sig selv, understreger Østergaard.

- For den vognmand eller chauffør som kører ude på vejene, så er den såkaldt lovlige cabotage også et kæmpe problem, for der er jo stadig tale om, at der er et konkurrenceforvridende transportmarked, hvor nogle biler og chauffører kører efter helt andre spilleregler, end ordnede danske forhold giver mulighed for.

Han roser rækken af transportministre i den siddende regering for deres lydhørhed over for den cabotagekritiske del af transportbranchen, og glæder sig over, at Sverige nu ser ud til at følge de danske tiltag på cabotageområdet. Men han kræver øget fokus på den legale cabotagekørsel.

- Vi må have strammet og præciseret cabotagereglerne. Det er godt, at vi er ved at have dæmmet op for den ulovlige del. Nu skal vi tage fat om urimelighederne, der er indbygget i den såkaldt lovlige cabotagekørsel. Det drejer sig reelt om, at man kan køre 365 dages lovlig cabotagekørsel i Danmark for en brøkdel af lønnen med udenlandske chauffører, slår Erik Østergaard fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062