Hellere lille og vågen gælder også i EU
Danske Europa-parlamentarikere og interesseorganisationer har overraskende stor indflydelse på EU’s politik. Det gælder for eksempel inden for skibsfarten, skriver Danmarks Rederiforening.
På europæisk plan vurderes skibsfarten at stå for tæt på 600.000 direkte arbejdspladser og 2,3 millioner indirekte arbejdspladser. Denne sektor bidrager med 145 milliarder euro til EU’s BNP og opererer 40 % af verdenens tonnage. Inden for skibsfarten har mantraet altid været ”internationale regler. Ingen anden industri er udsat for samme globale pres og konkurrence. På europæisk plan har skibsfarten også dyrket denne model og ofte forsøgt at holde EU væk fra regional lovgivning på maritim transport.
Inden for skibsfarten ligger Danmark i den europæiske top tre, og derfor bliver der lyttet. Men der er også mange andre eksempler, hvor den danske eller skandinaviske model er rettesnoren for EU-lovgivning. ”Comply or explain”-princippet for god selskabsledelse er basis for EU-systemets tilgang til området, sikkerhedsreglerne for offshore-platforme i Nordsøen er basis for EU’s direktiv, og generelt er den danske sociale dialog sat frem som en inspiration for andre lande og EU’s egne sociale parter.
På den måde har Danmark på mange områder mere indflydelse i EU, end vores størrelse som udgangspunkt berettiger os til
Over de seneste år har dansk skibsfart haft stor gavn af EU’s instrumenter. Ikke mindst i kampen mod pirateri, hvor EU råder over diplomatiske, militære, handelsmæssige, udviklingsmæssige og juridiske midler. Det er ganske unikt for en international organisation. En øget koordinering af EU’s anti-pirateri-indsats har således været afgørende for at bekæmpe pirateri i Adenbugten på vand og land.
/mb