23948sdkhjf

Volvo Trucks brændstof-konkurrence kører med stor succes

Siden 1. april har man kunnet se fem nye Volvo FH og FM lastbiler med Euro 6 motorer med en meget genkendelig folie køre rundt i landet i forbindelse med konkurrencen Drivers’ Fuel Challenge. (Foto: Volvo Trucks)

Siden 1. april har man kunnet se fem nye Volvo FH og FM lastbiler med Euro 6 motorer med en meget genkendelig folie køre rundt i landet i forbindelse med konkurrencen Drivers’ Fuel Challenge.

(Foto: Volvo Trucks)

De ny Volvo’er erstatter lastbiler i normal drift i en uge ad gangen, hvor chaufføren så, med løbende rådgivning fra den lokale Fuel Advisor, skal forbedre deres kørsel mest muligt, så den bliver mere brændstoføkonomisk.

Dette måles ved hjælp af flådestyringssystemet Dynafleet på de fire parametre i Volvos brændstofrådgivning Fuel Advice: fremsynethed og bremsning, motor- og gearudnyttelse, tilpasning af hastigheden og stilstand. Chaufføren kan løbende følge sin egen score ved hjælp af en iPad med den nye Dynafleet app. Sammen med parametre som forbedring i kørte kilometer på literen og den originale lastvogns alder udregnes til sidst en score pr. chauffør.

Status på konkurrencen er efter de første par måneder overordentlig positiv. Volvo lastvognene har vist sig at have en bedre brændstoføkonomi end lastbiler fra de konkurrerende mærker, de erstatter, i imponerende 92,31 % af tilfældene.

Mette Nielsen, produktansvarlig for Fuel Advice og Dynafleet i Danmark, er ovenud tilfreds med resultaterne indtil videre:

-Den nye Volvo FH og FM med Euro 6 motor har vist sig at have en bedre brændstoføkonomi end både konkurrenterne og de tidligere Volvo-modeller i stort set alle tilfælde. En del af forbedringerne skal man selvfølgelig tilskrive chaufførerne, men selv når man fratrækker det parameter får man et klart resultat – de nye Volvo lastvogne med Euro 6 er helt på toppen, også når det gælder brændstoføkonomi.

Vognmand Torben Jørgensen fra Søllested er en af deltagerne, der har kørt en uge i en Volvo FH 540 6x2 som erstatning for sin lastbil af et konkurrerende mærke. Han troede, at han allerede kørte meget brændstoføkonomisk, og at der ikke ville være de store besparelser. Det var der dog – hele 22,2 procent.

-Vi lever jo i en branche, hvor kun de mest effektive overlever, så vi har konstant fokus på vores omkostninger. Jeg er faktisk ret overrasket over den mulige besparelse,” siger Torben Jørgensen.

De 10 bedste chauffører deltager i en dansk finale på motorløbsbanen Ring Knutstorp i Sverige i starten af september 2014. Vinderen af den går videre til Verdensfinalen, der afholdes i Gøteborg sidst i september.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063