23948sdkhjf

ITD: International lastbiltrafik vokser fortsat

I første kvartal 2014 krydsede 5.070 lastbiler de danske grænser hver dag. Det er en stigning på 5,4 procent i forhold til første kvartal 2013, hvor 4.810 lastbiler tog turen ind i Danmark pr. døgn.

I første kvartal 2014 krydsede 5.070 lastbiler de danske grænser hver dag. Det er en stigning på 5,4 procent i forhold til første kvartal 2013, hvor 4.810 lastbiler tog turen ind i Danmark pr. døgn.



- Når lastbiltrafikken stiger, indikerer det, at der er gods at flytte, gang i udenrigshandelen og grøde i økonomien. Det er positivt for Danmark som helhed og for danske vognmænd, som får kunder i butikken af en øget samhandel, uanset om de kører nationalt eller internationalt, fortæller ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.

I første kvartal 2008 – lige før finanskrisen – krydsede 5.049 lastbiler grænserne. Et år senere, da der var økonomisk istid, var tallet 4.288 per dag for første kvartal 2009.

- Branchen viser faktisk nogle sundhedstegn her næsten seks år efter, at finanskrisen ramte. Effektiviteten og udnyttelsen af lastbilerne er også blevet bedre, så i ITD har vi positive forventninger til de kommende år i dansk vejtransport, fortsætter Poul Bruun.

Gang i samhandelen

Andelen af danske lastbiler holder sig stabilt på 22 procent – det samme som i første kvartal 2013. I og med at den samlede lastbiltrafik er steget, kører der reelt flere dansk indregistrerede biler over grænsen.

Samtidig stiger andelen af østeuropæiske biler, som nu har næsten 30 procent af den grænseoverskridende kørsel. Men fremgangen sker p.t. ikke på bekostning af danske biler. Det er derimod tyske lastbiler, som holder for. Tyske lastbilers andel af trafikken er gået fra ca. 44 procent i 2008 til 32 procent i 2014.

- Vi må erkende, at de danske lastbiler har en skrøbelig position på de internationale ruter, hvor danske chaufførlønninger ikke er konkurrencedygtige, siger Poul Bruun.

Han understreger, at de udenlandske biler kun i mindre omfang kører indenrigskørsel i Danmark.

- De udenlandske lastbilers væsentligste ærinde i Danmark er at holde gang i vores samhandel med udlandet, siger tilføjer Poul Bruun.

/mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078