23948sdkhjf

Actros udfordrer vognmænd til dieselduel

Mercedes-Benz lastbiler udfordrer danske vognmænd resten af året, når den tyske bilgigant finder den ”ubestridte mester” i konkurrencen FuelDuel. Udfordrer er den nye Actros Euro 6.

Mercedes-Benz lastbiler udfordrer danske vognmænd resten af året, når den tyske bilgigant finder den ”ubestridte mester” i konkurrencen FuelDuel. Udfordrer er den nye Actros Euro 6.



God brændstof-

økonomi er et af de væsentligste plusser, når vognmanden investerer i ny bil.

Selv en mindre forbedring af dieselforbruget har stor betydning for den samlede økonomi, den såkaldte Total Cost of Ownership (TCO). Udgifter til brændstof udgår mere end en tredjedel af de samlede omkostninger.

Derfor inviterer Mercedes-Benz lastbiler i Danmark nu danske vognmænd til direkte duel på brændstoføkonomi mod den nye Actros. Dysten begynder her i maj og kører resten af 2014.

Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, siger om FuelDuel i Danmark:

- Vi går alle og taler om bedre brændstoføkonomi, og de forskellige løsninger til at nå dertil. Hos Mercedes-Benz siger vi, at Actros er den ubestridte mester i brændstoføkonomi. Og det mener vi meget seriøst. Så derfor sætter vi handling bag ordene og lader tallene tale deres tydelige sprog.

Actros udlånes to-tre uger

Praktisk forløber udfordringen ved, at Mercedes-Benz Danmark stiller en Actros Euro 6 til rådighed for en vognmand i to til tre uger.

Mercedes-Benz har indregistreret 15 nye Actros til FuelDuel. Actros’en indgår i vognmandens normale vognpark ved at bytte vognmandens ellers mest brændstoføkonomiske lastbil ud i perioden. Vognmandens egne chauffører kører lastbilen og løser transportopgaver på lige fod med de andre lastbiler i flåden.

Fartpilot og GPS tæller point

Actros-lastbilen i FuelDuel leveres med flådestyringssystemet FleetBoard, der blandt andet registrerer brændstofforbrug og kørestil. Samtidig er bilen udstyret med den intelligente fartpilot, Predictive Powertrain Control (PPC).

Den fungerer ved at koble den traditionelle fartpilot sammen med navigationssystemets GPS-data. Navigationssystemet fodrer fartpiloten med informationer om rute og topografi, så fartpiloten hele tiden optimerer motorens ydeevne i forhold til den rute, bilen kører.

Mens vognmanden har FuelDuel Actros’en til rådighed, kan han hele tiden se de forbrugstal, der opnås. Og når duellen er slut, genererer FleetBoard-systemet en samlet rapport ud fra de opsamlede data. Rapporten kan vognmanden sammenligne med tallene for sine eksisterende lastbiler.

Klart mål

Lasse Wøhlks mål med FuelDuel er klart:

- Vi har 15 Actros’er til FuelDuel, og vi regner med i omegnen af 100 direkte dueller. Vi forventer, at Actros’en vinder mere end 90 procent af de direkte FuelDuels. Nu er handsken kastet. Så må vi se, hvem der ender med at kaste håndklædet i ringen.

FuelDuel afløser Mercedes-Benz’s ”Dieseldysten”, der blev afholdt i 2012. Dengang udfordrede chauffører hinanden i at køre længst på literen i Mercedes-Benz lastbiler - nu er dysten åben for alle bilmærker.

/cw
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109