23948sdkhjf

Konkurrenceforringelse sender godset ud på landevejene

Søfartens Ledere er fortsat utilfredse med udkastet til en ny lodslov – og dermed på linie med Danske Havne, hvorfra de citerer følgende:
Søfartens Ledere er fortsat utilfredse med udkastet til en ny lodslov – og dermed på linie med Danske Havne, hvorfra de citerer følgende:

- For de havne, der ikke længere har 24 timers service, betyder det, at der kan være skibe, der vil få deres ophold forlænget unødvendigt. Det betyder en ringere konkurrenceevne, og derfor kan man risikere, at godset går til andre havne eller kommer på lastbil, siger Nete Herskind, vicekontorchef i Danske Havne, til Søfartens Ledere.

- Vi kan ikke sige noget om, hvad det betyder konkret for de små havne, at prisen stiger, da vi ikke ved, hvor meget der bliver tale om. Men under alle omstændigheder betyder det, at der sker en konkurrenceforringelse, lyder det fra Nete Herskind.

Mindre havne er i lovforslaget defineret som havne med en årlig godsomsætning på mindre end 0,5 procent af den samlede godsomsætning for fragtskibsgods i danske havne i de seneste to kalenderår, svarende til ca. 440.000 tons gods årligt.

Danske Havne skriver desuden i et notat vedr. det fremsatte lovforslag, at de finder, at det foreslåede nye balancerede finansieringssystem ikke rummer fornøden sikkerhed mod stærkt stigende priser for regional lodsning. Dette kan føre til utilsigtet omkostningsøgning for søværts godstransport og risiko for overvæltning af betydelige godsmængder til danske landeveje.

Danske Havne foreslår, at der i lighed med hensigten bag den gradvise konkurrenceudsættelse, lægges loft over prisstigninger for regional lodsning ved overgang til den nye ordning, samt en mekanisme, der opgør prisudviklingen for lodsning til de enkelte havne.

Prisen pr ton gods over kaj stiger drastisk

Et eksempel er Næstved Havn, der 2012 havde en godsomsætning på 370.000 tons og dermed vil få reduceret lodstjenesten til 12 timer i døgnet.

I 2013 havde DanPilot 179 lodsninger til og fra Næstved - lodstaksten for en gennemsnitlig coaster er ca. kr. 4.700 pr lodsning - svarende til kr. 9.400 for et havneanløb. Med andre ord, bliver der hvert år lodset for sammenlagt kr. 841.000 til og fra Næstved.

Hvis prisen stiger med 30 procent, vil det svare til en ekstra udgift på 76 øre pr. ton gods, og hvis lodstaksterne fordobles, svarer det til ekstra kr. 2,27 pr ton gods, der skal til og fra Næstved.

mb
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094