23948sdkhjf

Årsdag i Danske Speditører

Danske Speditører kunne notere en række politiske sejre i det forløbne år.

Danske Speditører kunne notere en række politiske sejre i det forløbne år.



Da Danske Speditørers formand Jørn Johansen kunne set tilbage på et hektisk år for brancheforeningen, da han aflagde bestyrelsens beretning på Danske Speditørers årsdag på Hindsgavl Slot ved Middelfart.

En strøm af uigennemtænkte tiltag fra regeringen trak i løbet af 2013 mørke skyer danske speditionsvirksomheders rammevilkår.

Jørn Johansen glædedes sig derfor over, at det i langt de fleste tilfælde lykkedes foreningen – i tæt samarbejde med medlemmerne og politiske allierede på Christiansborg – at afværge flere politiske tiltag – som forslaget om indeholdelse af arbejdsudlejeskat på udenlandske chaufførers transportarbejde i Danmark, stramninger af cabotagereglerne og en erhvervsuddannelsesreform, der ville beskære den nuværende speditør uddannelse alvorligt.

Arbejdsudlejeskat

Skat udsendte det kontroversielle styresignal, der pålagde danske erhvervsvirksomheder at indeholde den såkaldte arbejdsudlejeskat for udenlandske underleverandørers ansattes arbejde i Danmark. Konsekvenserne for transportbranchen ville blive en kolossal administrativ byrde.

- Efter en energisk indsats fra foreningen og en række medlemmer blev et revideret styresignal fra Skat offentliggjort 9. Oktober 2013, hvor speditionsvirksomheder blev fritaget for arbejdsudlejeskatten, sagde Jørn Johansen.

Han fremhævede her den gode dialog med skatteministeren og de skattepolitiske ordførere på Christiansborg.

Cabotage

Selv om Danske Speditører tabte kampen mod forhøjede bødesatser på cabotageområdet, så kunne brancheforeningens formand glæde sig over flere sejre – herunder i det såkaldte cabotageudvalg.

- Ved afslutningen af mødearbejdet var status, at stramninger af de gældende cabotageregler som ønsket af DTL og 3F opgivet på nær bødestørrelser, mens forsøg på at få indført en dansk særregel om kontrol faldt især ved Danske Speditørers mellemkomst, fortalte Jørn Johansen.

Han noterede, at regeringens retorik i cabotagespørgsmålet blev skærpet efter Pia Olsen Dyhr (SF) afløste Henrik Dam Kristensen (S).

- Der blev også sendt en henvendelse til EU om at stramme reglerne for cabotage, hvilket Danske Speditører ser som en erkendelse af, at det er EU, der sidder med den endelige afgørelse.

Formanden beklagede samtidig, at regeringen har skærpet den administrative praksis og fortolkningen af flere cabotageregler.

Erhvervsskolereform

Regeringens oplæg til en erhvervsskolereform lagde op til en radikal ændring af speditøruddannelsen. Den nuværende 5-årige uddannelse – hvor en treårig gymnasial HHX-uddannelse kombineres med to år ”i lære” i speditionsbranchen, skulle fremover består af en et-årig almen merkantil Eud-uddannelse efterfulgt af et års speditionsrelevant uddannelse på skole fulgt af to års elevtid.

En løsning som speditørerne frygtede ville sænke kvalitetsniveauet markant.

Derfor indledte brancheforeningen et målrettet arbejde for at få ændret oplægget til erhvervsuddannelsesreformen, hvor der blev knyttet kontakter til en række nøglepolitikere på området.

- Det omfattende arbejde i 2013 bar endeligt frugt ved afslutningen af forhandlingerne om erhvervsuddannelserne 24. februar i år, hvor speditionsuddannelsen fik lov til at fortsætte uændret, foreløbigt til 2020, sagde Jørn Johansen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078