23948sdkhjf

Svovlkrav kvæler Esbjerg-Harwich-rute

DFDS A/S indstiller driften af RoPax-ruten mellem Esbjerg og Harwich på den engelske østkyst, fordi ruten ikke kan bære de store ekstra omkostninger ved de kommende svovlkrav til skibsfarten i Nordsøen.

DFDS A/S indstiller driften af RoPax-ruten mellem Esbjerg og Harwich på den engelske østkyst, fordi ruten ikke kan bære de store ekstra omkostninger ved de kommende svovlkrav til skibsfarten i Nordsøen.



DFDS’ historiske passagerskibsrute til Harwich har i længere tid kæmpet med høje omkostninger, tab af passagerer og tab af fragt til landevejen.

Ruten kan derfor ikke bære de meget store ekstra omkostninger, som en ny miljølov medfører, og lukker 29. september. DFDS samler nu kræfterne om at sikre den store fragtskibsrute mellem Esbjerg og Immingham og de mange arbejdspladser, som også denne rute skaber.

29. september er det således desværre slut med at sejle direkte fra Esbjerg til Harwich med den historiske Englandsbåd, der stævnede ud første gang i 1875 efter åbningen af Esbjerg havn.

Dels er passagertallet faldet fra 300.000 til ca. 80.000, på grund af bortfaldet af det toldfrie salg og voksende konkurrence fra lavprisfly. Desuden er industriproduktionen i Danmark, og dermed transporten af industrigods ud af landet, generelt faldet.

Ikke nok besparelser

- DFDS har arbejdet hårdt på at reducere rutens omkostninger, så den kunne blive mere konkurrencedygtig. Bl.a. har vi ændret ruten til en kombineret fragt- og passagerrute, vi har reduceret antallet af besætningsmedlemmer om bord, indført langsom sejlads for at spare olie, reduceret antallet af afgange, centraliseret salget og forsøgt at øge passagertallet med en aggressiv markedsføring.

Men desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstra omkostninger, som den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015. Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 millioner kroner årligt, siger DFDS’ koncernchef Niels Smedegaard.

Han fortsætter:

- Ruten har en særlig historisk betydning for DFDS, så det er en meget trist dag for os alle. Vi beklager over for vores mange passagerer, der nu må se den sidste passagerrute fra Skandinavien til England lukke. Vi beklager også, at op mod 130 arbejdspladser om bord og på land berøres af lukningen, selv om vi heldigvis er i stand til at tilbyde alle ombord jobs på andre af vores ruter

Fragtrute Esbjerg-Immingham

- DFDS vil gøre alt for at sikre vores fragtkunder en fortsat god service på fragtruten mellem Esbjerg og Immingham. Her kan vi med to store moderne skibe tilbyde daglig afgang i begge retninger med en overfartstid på 18 timer. Også denne rute vil dog blive ramt af de meget store ekstra omkostninger, som følge af de nye svovlregler. Derfor må vi fokusere skarpt på vores omkostninger for at stoppe den overførsel af fragtmængder til transport via landevejen, som ellers vil være en følge af de nye svovlregler. Vi vil derfor intensivere forhandlingerne med medarbejdere, partnere og andre interessenter om at finde løsninger, der kan reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten. Så vi kan sikre fragtrutens udvikling som en vigtig transportvej til det engelske marked for dansk industri og fødevareproduktion - og som en god og stor arbejdsplads, tilføjer Niels Smedegaard.

RoPax-færgen SIRENA SEAWAYS, der har sejlet på Esbjerg-Harwich-ruten siden 2003, vil blive overflyttet til andre opgaver.

/smir
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078