23948sdkhjf

Dynamiske fartdæmpere ved Øresundsbroen

Nye dynamiske fartdæmpere skal begrænse antallet af hastighedsoverskridelser i betalingsanlægget ved Øresundsbroen.

Nye dynamiske fartdæmpere skal begrænse antallet af hastighedsoverskridelser i betalingsanlægget ved Øresundsbroen.



Siden marts har der været ombygningsarbejde i Øresundsbroens betalingsanlæg. Indtil nu har man arbejdet med at forstærke barriererne omkring betalingsbåsene. Nu udvides ombygningen, idet arbejdet med at installere dynamiske fartdæmpere begynder.

Øresundsbro Konsortiet håber, at de dynamiske fartdæmpere kan løse problemet med hastighedsoverskridelser i betalingsanlægget. I 2013 kørte 4 procent af bilerne, som betalte med bizz, hurtigere end 40 km/t, hvor højeste tilladte hastighed er 30 km/t.

– 4 procent lyder måske ikke af meget, men man skal tænke på, at omkring 5 millioner biler om året kører gennem banerne med bizz. Det bliver næsten 200.000, som kører for hurtigt, konstaterer Håkan Kiendl, afdelingschef for betalingsanlægget hos Øresundsbro Konsortiet.

Fartdæmperne fremstilles af firmaet Edeva og fungerer ved, at en radar ved siden af vejen registrerer bilens hastighed. Hvis bilen kører for hurtigt, åbnes en lille lem i vejen. Dermed opstår der en kant på nogle centimeter, som i praksis virker som en traditionel fartdæmper.

– Pointen med de dynamiske fartdæmpere er, at de kun er der, når man kører for hurtigt. Holder man sig inden for den tilladte hastighed, forbliver vejen plan, siger Håkan Kiendl.

For trafikanerne, som passerer betalingsanlægget, vil ombygningsarbejdet medføre, at et antal baner er lukket – som regel to baner ad gangen, i enkelte tilfælde flere. Forskellige baner vil være lukket på forskellige dage. Antallet af lukkede baner tilpasses så vidt muligt trafikken, så færrest baner er lukket, når trafikken er tættest i myldretiden.

Under ombygningen kan personbiler med bizz (pendler- og BroPas-aftaler) også benytte banerne til lastbiler. Man kører bare frem til bommen, som åbner automatisk.

– Vi beder vores kunder om at være særligt opmærksomme og håber, at arbejdet ikke vil være til stor gene. Vi gør det for at forbedre sikkerheden i betalingsanlægget, både for kunder og medarbejdere, og vi tror, at kunderne vil værdsætte det, siger Håkan Kiendl.

Fartdæmperne vil være klar til brug i slutningen af maj.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098