Modulkørsel: Fem nye strækninger i Jylland
Vejdirektoratet ombygger cirka 50 rundkørsler og kryds mellem Skive-Viborg, Fjerritslev-Hobro, Skagen-Frederikshavn, Vejle-Esbjerg og Aabenraa-Tønder.
Vejdirektoratet går nu i gang med et større ombygnings-arbejde, der giver modulvogntog mulighed for at køre på fem nye strækninger i Jylland.
Helt konkret drejer det sig om cirka 50 rundkørsler og kryds mellem Skive-Viborg, Fjerritslev-Hobro, Skagen-Frederikshavn, Vejle-Esbjerg og Aabenraa-Tønder.
- Når ombygningerne er færdige til efteråret, får modulvogntog bedre muligheder for at transportere varer i hele Jylland. Hvert modulvogntog erstatter rundt regnet tre almindelige lastbiler, så det kommer også til at påvirke mængden af lastbiler og på den måde også deres miljøbelastning, siger Poul Pilgaard, projektleder i Vejdirektoratet.
Ros fra Dansk Erhverv og DTLJesper Højte Stenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv, fortæller:
- Vi er meget positivt indstillede overfor ombygningerne. Jo større vi gør modulvogntogsnettet, jo mere produktive bliver virksomhederne. Så det er klart, vi er meget glade for dette.
Han bakkes op af Ove Holm, underdirektør i Dansk Transport og Logistik.
- Mange af vores medlemsvirksomheder venter spændt på at få lov at være med, der er en virkelig bred interesse og en stor appetit på endnu flere strækninger. Det er en proces med internationalt perspektiv, både i forhold til økonomiske gevinster og hele klimadagsordenen. Det går så godt i Danmark, at vi bør bruge kræfter på at dokumentere, hvor lidt de generer og hvor stor en gevinst, der egentlig er, både økonomisk og for miljøet.
Skjern-TønderDer er desuden licitation på cirka 30 kryds og rundkørsler på strækningen Skjern-Tønder i slutningen af april, hvorefter Vejdirektoratet vælger en entreprenør til strækningen.
Der kan være lokale gener for trafikanterne, fordi vejbanen bliver indsnævret, mens arbejdet står på.
Fakta modulvogntogModulvogntog er særligt lange vogntog, som kan transportere mere gods ad gangen end almindelige lastbiler. Allerede nu findes der et omfattende vejnet, hvor modulvogntogene må køre som led i et forsøg, der strækker sig indtil 2017.
Et modulvogntog er et op til 25,25 meter langt vogntog, koblet sammen af to eller tre enheder såsom lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre. Det må samlet veje op til 60 tons.
Der er som en del af trafikaftalen i marts 2013 afsat godt 30 mio. kr. til i perioden 2013-15 at udvide det danske statsvejnet med flere strækninger til kørsel med modulvogntog. Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre (kortere) vogntog, så der er ofte behov for at tilpasse vejene for at give plads til vogntogene.
Erfaringerne med modulvogntog på det nuværende vejnet viser, at det er en energi- og omkostningseffektiv transportform:
Modulvogntog sparer transport i forhold til traditionelle sættevogne i forholdet 2:3. Dvs. to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre almindelige vogntog.
Modulvogntog giver ikke anledning til flere uheld.
Transport af gods med modulvogntog forurener mindre, end hvis den samme mængde gods skulle transporteres med almindelige lastbiler.
/cw