ITD –generalforsamling
Fokus på fremtiden på ITDs generalforsamling på Hotel Nyborg Strand.
Formandens beretning brød med traditionen på flere måder. Dels blev den leveret i fælles skab af formand Gert Jakobsen og næstformand Poul Henrik Schou og det foregik med journalist Trine Sick som skarp udspørger.
Såvel formand som næstformand glædede sig over den store medlemsfremgang som brancheorganisationen har oplevet i de senere år. Alene i de sidste to år er medlemsskaren øget med omkring 30 procent.
En succes formand og næstformand tilskrev den medlemsservice, som ITD leverer til medlemsvirksomhederne.
- ITD kan tilbyde medlemmerne en fantastisk og relevant service takket være de 55 engagerede og meget kompetente medarbejdere i organisationen, sagde formand Gert Jakobsen, der driver vognmandsforretningen Gert Jakobsen Transport ApS i Horslet.
Han overtog som næstformand, formandsposten i ITD, da Peter Provstgaard valgte at trække sig i starten af december sidste år efter anonyme anklager om tvivlsomme procedurer i forbindelse med internationale transporter..
Krisen er forbi- Det har været syv hårde år, hvor alle danske vognmandsvirksomheder er blevet ramt af krisen i et eller andet omfang. Men aktiviteterne er på vej op og krisen er fortid, selv om der gerne må komme endnu mere gang i hjulene, sagde Gert Jakobsen.
Næstformanden var enig og en smule mere optimistisk.
- Der er selvfølgelig forskel på aktivitetsniveauet i de forskellige nicher i transportbranchen. Men vores kunder har travlt og jeg er ikke i tvivl om, at krisen er overstået, sagde Poul Henrik Schou, Poul Schou A/S, og fortsatte.
- Jeg er heller ikke i tvivl om, at der kommer endnu mere gang i hjulene i de kommende år, hvor der er planlagt store milliardinvesteringer i både Danmark og Norge. Så vi får travlt, og den største udfordring bliver at fastholde og rekruttere nye chauffører, spåede Poul Henrik Schou.
Greb om cabotage-nællen”Formandsberetningen” tog naturligvis også fat på den beske danske debat om cabotagekørsel og social dumping. Det skete med udgangspunkt i et indslag fra TV-nyhederne, hvor fagforbundet 3F kritiserede de danske transportvirksomheder, der har såkaldte postkasseselskaber i Tyskland, for at kunne anvende udenlandske lastvogne og billige chauffører.
- Det er korrekt, at disse selskaber er oprettet for at danske transportvirksomheder kan konkurrere med udenlandske transportvirksomheder. Det er fuldt lovligt, og disse selskaber er en forudsætning for at danske vognmænd kan fastholde deres konkurrenceevne under de nuværende markedsvilkår. Det er de simpelthen nødt til, hvis de skal overleve, fastslog Poul Henrik Schou.
Han fastslog, at ITD naturligvis er imod ulovlig cabotagekørsel, men arbejder for at sikre ens cabotageregler i hele EU.
Formand Gert Jacobsen tilføjede:
- Det handler om at fastholde godset på danske hænder – intet som helst andet.