Gods på lastbiler: Fornuften sejrer
Dansk Erhverv: Efter et noget uskønt forløb er banen nu lagt for bedre produktivitet for lastbiler.
Dansk Erhverv er meget tilfreds med, at grænsen for totalvægt forhøjes, og roser politikere og embedsmænd for et konstruktivt samarbejde med erhvervslivet.
I korthed får lastbiler i Danmark lov til at køre med op til 56 tons totalvægt og samtidig strammes reglerne for, hvordan overlæs beregnes.
- Vi kom dårligt fra start, fordi de første bøderegler i praksis ville få betydelige praktiske problemer med at ramme den korrekte vægt særligt for entreprenørkøretøjer og mindre lastbiler. Mange ville derfor køre med undervægt til skade for både produktiviteten, samfundsøkonomien og miljøet, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.
En god dialog mellem erhvervet og ministerierne fik dog skabt forståelse for de praktiske problemer og reglerne bliver nu tilrettet.
-Vi har kun ros tilovers for det politiske system i denne sag. Særligt Transport- og Justitsministeriet bør roses for deres lydhørhed. En rettidig indgriben fik rettet situationen op, og vi står nu med et både ansvarligt og praktisk anvendeligt resultat, siger Jesper Højte Stenbæk.
I praksis betyder de nye regler, at tolerancen for totalvægtsoverskridelser beregnes som 6 pct. overlæs, dog maksimalt 2.000 kg mod de hidtidige 7 pct.