Broelementer til ny Storstrømsbro kan laves i Nakskov
Vejdirektoratet peger på Nakskov Havn til en mulig produktion af de store broelementer til den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.
-Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Vi har undersøgt de mange forslag grundigt og haft en god dialog med havne og kommuner gennem hele forløbet. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef på projektet.
Opgaven stod mellem i alt otte kvalificerede havne fra hele landet. Havnene er siden sidste efterår blevet vurderet på forhold som teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi. Og her har Nakskov Havn et forspring i forhold til flere af de øvrige kandidater ved bl.a. at kunne levere et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer.
Vejdirektoratet vil nu gå videre med planlægningen sammen Nakskov Havn frem mod 2016, hvor man forventer byggeriet af Storstrømsbroen går i gang.
Ifølge anlægschef Erik Stoklund Larsen er der med valget af Nakskov Havn ikke garanti for, i hvilket omfang arealet kommer til at blive brugt. Det afhænger af, hvordan broen i sidst ende bliver bygget.
-Det skal understreges, at der endnu er en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov, siger han.
Minister: En vigtig brikTransportminister Magnus Heunicke glæder sig også over, at der fundet en base til det omfattende byggeri, som får stor indflydelse på hele regionen.
-Først og fremmest vil jeg ønske Nakskov til lykke. Sammen med opgraderingen af København-Femern Banen og Ferment Forbindelsen til Tyskland er Storstrømsbroen en vigtig brik i det samlede billede, der skal sikre den fremtidige togtrafik mellem Skandinavien og Europa, siger han.
/mb