Lavpris vokser i Europa
Lavprisselskabernes vækst synes uden ende. Luftens discountoperatører fortsætter med at kapre kunder i det europæiske luftrum, men de nationale flyselskaber halter bagefter.
Samtidig er lavprisselskaberne langt bedre til at tjene penge, mens de store netværksselskaber trods massive opkøb slås med underskud eller vigende indtjening, skriver epn.dk.
Sidste år havde lavprisselskaberne næsten dobbelt så stor fremgang i passagertallene som de traditionelle netværksselskaber. Discountoperatørerne havde 7,1 pct. flere passagerer, mens flyselskaberne, som er med i den europæiske sammenslutning AEA, kunne præstere en fremgang på 3,9 pct. Dermed fortsætter de seneste års udvikling.
Set over en periode på fem år har flyselskaberne generelt været i stand til at øge omsætningen. Den eneste undtagelse er SAS, som siden 2008 har haft en negativ vækst.
Scandinavian Airlines, som er moderselskabet i SAS, har i perioder været nødt til at skære i kapaciteten, fordi omkostningerne var for høje. Det var tæt på at koste SAS livet, men for knap halvandet år siden fik selskabet nye og væsentlige billigere kollektive overenskomster. Derfor kan SAS skrue op for kapaciteten.
/mb